Biografie
Luc Besson (Parijs, 18 maart 1959) is een Franse filmregisseur, -schrijver en -producent.
Besson schreef op zijn zestiende de eerste versie van wat uit zou groeien tot de film The Fifth Element. Hij wilde vooral aantonen dat de Franse cinema tot meer in staat is dan tot wat hij beschouwt als pseudo-intellectuele films.
Van 1976 tot 1982 deed Besson diverse werkzaamheden in de filmindustrie; van gofer tot casting, en van camera-assistent tot editing-assistent. In deze jaren maakte hij ook reclame, korte films (onder andere L'Avant Dernier in 1981) en promotiefilms voor liedjes. Uiteindelijk kreeg hij zijn eigen productiebedrijf: Les Films De Dauphins.
In zijn carrière ontwierp hij onder andere een lichtgewichtcamera en heeft hij het gebruik van de Louma-kraan verder ontwikkeld.
Besson vocht tegen de regels en de overtuigingen die door producenten en distributeurs werden opgelegd. Hij wil via zijn eigen films aantonen hoe de Franse filmindustrie kan concurreren tegen de Amerikaanse, door het meefinancieren van de films, opnames in het Engels te maken en door de controle bij de regisseur te laten. In het kort, door films te maken die dwars door de Franse en Amerikaanse culturen snijden.
Een van de regels van de filmindustrie betreft de opdracht dat de techniek van het filmen, camera, belichting, montage, zo veel mogelijk onzichtbaar moet zijn. De illusie van de toeschouwer mag niet verbroken worden door een camera die in beeld komt of plotselinge overgangen in de montage die niet logisch zijn volgens de ontwikkeling van het verhaal. Dit is het Hollywoodsysteem. De Fransen vonden dat film niet zozeer amusement moet zijn, maar dat het vooral ook kunst was[bron?]. Zo werd de Nouvelle Vague geboren: een golf van nieuwe ideeën stroomde de filmwereld in. Deze vertegenwoordigers van deze stroming, jonge Fransen lappen de Hollywoodnormen aan hun laars. Wat Besson doet is beide stromingen combineren en zo een film creëren.
Met Le Dernier Combat, een post-apocalyptisch drama waarvan de inhoud overeenkomsten vertoont met de sfeer uit Mad Max, werd gefilmd in zwart-wit en zonder dialoog. Hierdoor is Besson geboekstaafd als de meest Amerikaanse onder de Franse filmmakers.
Met Subway en Nikita maakte hij hypergewelddadige, gestileerde en visuele aanwezige films over maatschappijen in verval.
Door Le Grand Bleu werd Besson beroemd in zijn eigen land Frankrijk. Hij wordt gerekend tot de Franse 'cinema du look'-stroming, waarbij het voornamelijk gaat om de art-direction (lees: mooie plaatjes). Le Grand Bleu en The Fifth Element zijn voorbeelden van de stroming. Besson maakt Hollywoodproducties vanuit Frankrijk.
Léon is de zesde film van Besson. De kennis die hij opdeed bij 'Nikita' geeft hij hierin een emotioneel ondertoontje en extra geweld, geweten en hoop. Dit is de eerste Bessonfilm die volledig in de Verenigde Staten werd opgenomen.