Er valt wat te zeggen over het leven, en de vinnige Française Céline en de charmante Amerikaan Jesse hebben nooit moeite gehad om honderduit te filosoferen, debatteren, vertellen, grappen en babbelen. Met elkaar, met vrienden, het maakt allemaal niets uit. Ze zijn dol op dialoog en elke kans die ze krijgen om iets te zeggen, grijpen ze met beide handen. Gelukkig voor iedereen (inclusief de toeschouwer) hebben ze ook iets te vertellen. In de 18 jaar dat ze elkaar kennen, is er veel gebeurd. Ze zijn niet meer de romantische prille twintigers van de eerste keer dat ze elkaar ontmoetten ('Before Sunrise') en ook niet meer de hunkerende prille dertigers van de vorige keer dat ze elkaar tegen het lijf liepen ('Before Sunset'). Na 9 jaar samen is hun relatie grondig veranderd, en dat heeft zowel positieve als minder leuke gevolgen. De woordenstroom die 'Before Midnight' op de kijker loslaat, is even geestig, geïnspireerd, raak en herkenbaar als in de eerste twee films. Tegelijk valt het op dat het verhaal een donker randje heeft. Het is allemaal goed en wel om te geloven in romantiek, zeggen regisseur Richard Linklater en zijn ijzersterke hoofdacteurs/handlangers Julie Delpy en Ethan Hawke, maar de uitdaging is om er op lange termijn werk van te maken. Een knap slot van een knappe trilogie. (RN)