Aokigahara. Letterlijk: de vlakte van de groene bomen. Zo heet het bos aan de voet van de bekende Fuji-berg in Japan. Het woud heeft ook twee bijnamen, de ene fraai, de andere duister: de Zee van Bomen en het Zelfmoordbos. Het gebied trekt namelijk mensen aan die er een eind aan willen maken.
In The Sea of Trees stelt Gus Van Sant ons voor aan zo’n wanhopige ziel, de Amerikaan Arthur Brennan (rol van Matthew McConaughey). Maar net als die zijn plan wil uitvoeren, ontmoet hij een Japanse man, met wie hij aan een merkwaardige avontuur begint.
Gus Van Sant: The Sea of Trees is tegelijk dramatisch en een beetje eng, maar dat is net wat me aansprak. Ik wou dat evenwicht vinden, voortdurend het gevoel geven dat de dood om de hoek loert. Ik denk dat de producenten zich een beetje zorgen maakten, want zij wilden absoluut geen griezelfilm. Maar dat is het ook niet geworden.
Matthew McConaughey: Voor mij is dit in de eerste plaats een liefdesverhaal. Het gaat over de liefde vinden en de liefde weer kwijtraken, en hoe je soms zulke schokken nodig hebt om je bewust te worden van je leven. Soms heb je een tragedie nodig om terug tot leven te komen. Het bos is voor mij dan weer een bovennatuurlijke trip door het vagevuur. Hij moet zichzelf vernietigen om eruit te geraken. De dood in de ogen kijken om terug te kunnen leven.
Wat trok je precies aan in dit verhaal?
Gus Van Sant: Het verhaal is een soort puzzel, en dat is een interessante manier van vertellen. Ik vond het plezierig om de kijker een beetje in de war te brengen. Hij weet niet goed wat er aan de hand is, want de film begint in het midden van het verhaal. En beetje bij beetje krijgt hij aanwijzingen waarmee hij kan begrijpen hoe de kaarten liggen. Dat sluit goed aan bij het hoofdpersonage, een man die zijn gevoelens voor zichzelf houdt en bang is om de controle op te geven. Dat leert hij door in het bos rond te dwalen.
De film plaatst een rationeel perspectief tegenover een spirituele kijk op het leven. Waarmee heb je zelf het meest voeling?
Matthew McConaughey: Ik bevind me precies in het midden. Ik ben een grote fan van logica en wetenschap. Ik ben ervan overtuigd dat het onze taak is om ons lot in eigen handen te nemen. We zijn de architect van ons eigen leven. Maar ik weet ook dat ik niet alles controleer. Ik zie de hele tijd toevalligheden, dingen die hoegenaamd geen steek houden. Als ik die pracht zie, kan ik niet anders dan besluiten dat er ook een andere kracht in het spel is. En die noem ik God.
Het is niet de eerste keer dat de dood een hoofdrol speelt in je films. Ik denk bijvoorbeeld aan To Die For, Gerry, Elephant, Last Days en Restless. Wat boeit je aan het onderwerp?
Gus Van Sant: De films die je opsomt, verkennen telkens een ander aspect van de dood. In het geval van The Sea of Trees is de dood van een personage het centrale punt waar de andere personages rond pivoteren. Het speelt een belangrijke rol, maar de film gaat daarom niet over de dood. Die andere films wel. Elephant en Last Days waren vooral een reactie op de media. Zij mochten de schietpartij op de school in Columbine en de zelfmoord van Kurt Cobain breed over de voorpagina’s uitsmeren, terwijl kunstenaars die het verhaal wilden vertellen meteen beschuldigd werden van lijkenpikkerij. Dat vond ik niet eerlijk. Ik wou de kans om me te verdiepen in het leven van die personages.
Zelfmoord is een extreme gedachte. Blijven zulke gevoelens aan de ribben kleven?
Matthew McConaughey: Arthur Brennan was geen gemakkelijke rol. Ik had soms moeite om mijn weg te vinden, om precies te weten hoe die man zich voelde. Mijn grote openbaring was toen ik besefte dat Arthur gewoon iemand zonder antwoorden is. Hij heeft geen doel in zijn leven meer. Ik heb deze film ook nooit gezien als een donkere reis naar het einde. Hij probeert het wel, maar het resultaat is totaal niet wat hij verwacht had. The Sea of Trees is geen film over de dood maar over het leven, en dat vind ik prachtig.
Meningen
Ook te zien op "drame", "Matthew McConaughey" en "Gus Van Sant"...
Creed, The Revenant, Les Cowboys, The Big Short... Uw dvd review
Heel wat leuks in deze kleurrijke selectie : uppercut films (Creed, The Revenant), animatie (Snoopy en de Peanuts, Capture the Flag...), en kwalitatieve auteursfilm (Son of Saul...). Een goed gevuld bord ! Smakelijk ! Verder lezen...Bastille Day, Ratchet & Clank, My Skinny Sister... Uw Cinereview
Knallende actie, veel verhalen voor een jonger publiek en een vleugje gees-tige romantiek. De cinema's serveren deze week een ongewoon menu. Verder lezen...Captain America: Civil War, Mother's Day, 99 Homes... Uw Cinereview
Wie deze week spektakel wil zien, hoeft niet ver te zoeken. Maar ook de liefhebbers van subtielere cinema komen aan hun trekken, op alle mogelijke manieren. Verder lezen...The Sea of Trees: flop voor Gus
Wie zelfmoord wil plegen in het Aokigahara-woud aan de voet van de Fuji maakt veel kans om nog zelfmoordenaars te ontmoeten. Een interessant basis voor het melodrama The Sea of Trees. Verder lezen...L'Avenir: de problemen van bekakt volk
Ook filosofieprofessoren lijden. In L'Avenir krijgt er zo eentje de bons van haar echtgenoot. Daarmee had Mia Hansen-Love genoeg voor een portret van een intellectueel milieu. Verder lezen...A bigger Splash: botsing met het verleden
37 jaar na La Piscine van Fransman Jacques Deray heeft Italiaan Luca Guadagnino een degelijke Engelstalige remake klaargestoomd. Maar de sterren zijn nu vervangen door karakteracteurs. Verder lezen...Gods of Egypt, Eddie the Eagle, My Big Fat Greek Wedding... Uw Cinereview
Sinds vorige week waken Batman en Superman over de bioscopen, nu komen daar nog een resem helden bij. Sommige uit de oudheid, andere met een militaire opleiding. Verder lezen...Quand on a 17 ans: rebels with a cause
De nieuwe film van de Franse veteraan André Téchiné heeft een geweldig startpunt: twee jongens die elkaar haten worden verplicht om samen te wonen. Verder lezen...Land of Mine: bittere Deense wraak
Dat er nog genoeg sterke oorlogsverhalen zijn bewijst het Deense drama Land of Mine van Martin Zandvliet. Het is bovendien een van die zeldzame films waarbij je supportert voor de 'bad guys'. Verder lezen... Al het nieuws cinema
De Mission: Impossible - The Final Reckoning-teams hadden het geluk om te filmen in de extreem koude regio Svalbard.
Ontdek de geheimen van deze uitzonderlijke opname. Verder lezen...Ontdek nu de eerste trailer voor "Predator: Badlands"
20th Century Studios heeft de eerste trailer en poster onthuld voor "Predator: Badlands", het nieuwste deel in de Predator-franchise, geregisseerd door Dan Trachtenberg ("Prey"). Verder lezen...Ontdek hier de gloednieuwe trailer van Now You See Me 3 met unieke beelden van Antwerpen!
Wereldwijd werd de trailer van NOW YOU SEE ME 3 gelanceerd, het derde deel van de succesvolle franchise. Verder lezen...Deze 4 nieuwe films wil je in mei niet missen
Net bekomen van The Amateur en September Says? Mei zet de deuren open naar nieuwe werelden, grootse verhalen en onvergetelijke avonturen. Verder lezen...Vier de Liefde... met een Break-up? Ontdek The Other Way Around, vanaf 30 april in de bioscoop
Wat als het einde van een relatie niet in stilte gebeurt, maar met een groot feest? Net als een bruiloft, maar dan andersom. The Other Way Around, de nieuwste film van de Spaanse regisseur Jonàs Trueba, draait vanaf 30 april in de bioscopen en belooft een ontroerende, verrassende én herkenbare kijk... Verder lezen...Scorsese's volgende film onthuld: een Hawaiiaans misdaaddrama met een 5-sterren cast
De volgende film van Martin Scorsese lijkt onthuld door een update van Dwayne Johnson De volgende film van Martin Scorsese zou zojuist onthuld kunnen zijn dankzij een recente update van Dwayne Johnson. In februari 2025 werd gemeld dat de 82-jarige regisseur werkte aan een nog titelloos drama,... Verder lezen...'Conclave' hernomen na overlijden van de Paus
Met het naderende conclaaf is er opnieuw belangstelling voor 'Conclave' van Edward Berger, ook in België. Verder lezen...Reflet dans un diamant mort: Als retro spionage het pad kruist van de auteursfilm
Na eerder al indruk te hebben gemaakt met hun hypnotiserende stijl, keren de Belgische filmmakers Hélène Cattet en Bruno Forzani terug met een gewaagd project: Reflet dans un diamant mort, een vurige ode aan de spionagefilms uit de jaren 60 en 70, even excentriek als stijlvol. Verder lezen...De cult-slasher Urban Legend uit de jaren 90 krijgt een moderne reboot
Screen Gems, de genrefilmdivisie van Sony, werkt aan een moderne herinterpretatie van de populaire slasherfilm Urban Legend uit 1998. Verder lezen...Thunderbolts*: een film die de grenzen van het superheldengenre verlegt, vanaf 30 april in de bioscoop.
Bereid je voor op een Marvel-film zoals je die nog niet eerder hebt gezien. Geen Avengers. Geen helden in glimmende pakken. Maar wel een explosieve mix van antihelden, grijze moraal en onverwerkt verleden. Thunderbolts*, geregisseerd door Jake Schreier, brengt vanaf 30 april een gloednieuwe kant... Verder lezen...