Aokigahara. Letterlijk: de vlakte van de groene bomen. Zo heet het bos aan de voet van de bekende Fuji-berg in Japan. Het woud heeft ook twee bijnamen, de ene fraai, de andere duister: de Zee van Bomen en het Zelfmoordbos. Het gebied trekt namelijk mensen aan die er een eind aan willen maken.
In The Sea of Trees stelt Gus Van Sant ons voor aan zo’n wanhopige ziel, de Amerikaan Arthur Brennan (rol van Matthew McConaughey). Maar net als die zijn plan wil uitvoeren, ontmoet hij een Japanse man, met wie hij aan een merkwaardige avontuur begint.
Gus Van Sant: The Sea of Trees is tegelijk dramatisch en een beetje eng, maar dat is net wat me aansprak. Ik wou dat evenwicht vinden, voortdurend het gevoel geven dat de dood om de hoek loert. Ik denk dat de producenten zich een beetje zorgen maakten, want zij wilden absoluut geen griezelfilm. Maar dat is het ook niet geworden.
Matthew McConaughey: Voor mij is dit in de eerste plaats een liefdesverhaal. Het gaat over de liefde vinden en de liefde weer kwijtraken, en hoe je soms zulke schokken nodig hebt om je bewust te worden van je leven. Soms heb je een tragedie nodig om terug tot leven te komen. Het bos is voor mij dan weer een bovennatuurlijke trip door het vagevuur. Hij moet zichzelf vernietigen om eruit te geraken. De dood in de ogen kijken om terug te kunnen leven.
Wat trok je precies aan in dit verhaal?
Gus Van Sant: Het verhaal is een soort puzzel, en dat is een interessante manier van vertellen. Ik vond het plezierig om de kijker een beetje in de war te brengen. Hij weet niet goed wat er aan de hand is, want de film begint in het midden van het verhaal. En beetje bij beetje krijgt hij aanwijzingen waarmee hij kan begrijpen hoe de kaarten liggen. Dat sluit goed aan bij het hoofdpersonage, een man die zijn gevoelens voor zichzelf houdt en bang is om de controle op te geven. Dat leert hij door in het bos rond te dwalen.
De film plaatst een rationeel perspectief tegenover een spirituele kijk op het leven. Waarmee heb je zelf het meest voeling?
Matthew McConaughey: Ik bevind me precies in het midden. Ik ben een grote fan van logica en wetenschap. Ik ben ervan overtuigd dat het onze taak is om ons lot in eigen handen te nemen. We zijn de architect van ons eigen leven. Maar ik weet ook dat ik niet alles controleer. Ik zie de hele tijd toevalligheden, dingen die hoegenaamd geen steek houden. Als ik die pracht zie, kan ik niet anders dan besluiten dat er ook een andere kracht in het spel is. En die noem ik God.
Het is niet de eerste keer dat de dood een hoofdrol speelt in je films. Ik denk bijvoorbeeld aan To Die For, Gerry, Elephant, Last Days en Restless. Wat boeit je aan het onderwerp?
Gus Van Sant: De films die je opsomt, verkennen telkens een ander aspect van de dood. In het geval van The Sea of Trees is de dood van een personage het centrale punt waar de andere personages rond pivoteren. Het speelt een belangrijke rol, maar de film gaat daarom niet over de dood. Die andere films wel. Elephant en Last Days waren vooral een reactie op de media. Zij mochten de schietpartij op de school in Columbine en de zelfmoord van Kurt Cobain breed over de voorpagina’s uitsmeren, terwijl kunstenaars die het verhaal wilden vertellen meteen beschuldigd werden van lijkenpikkerij. Dat vond ik niet eerlijk. Ik wou de kans om me te verdiepen in het leven van die personages.
Zelfmoord is een extreme gedachte. Blijven zulke gevoelens aan de ribben kleven?
Matthew McConaughey: Arthur Brennan was geen gemakkelijke rol. Ik had soms moeite om mijn weg te vinden, om precies te weten hoe die man zich voelde. Mijn grote openbaring was toen ik besefte dat Arthur gewoon iemand zonder antwoorden is. Hij heeft geen doel in zijn leven meer. Ik heb deze film ook nooit gezien als een donkere reis naar het einde. Hij probeert het wel, maar het resultaat is totaal niet wat hij verwacht had. The Sea of Trees is geen film over de dood maar over het leven, en dat vind ik prachtig.
Meningen
Ook te zien op "drame", "Matthew McConaughey" en "Gus Van Sant"...
Creed, The Revenant, Les Cowboys, The Big Short... Uw dvd review
Heel wat leuks in deze kleurrijke selectie : uppercut films (Creed, The Revenant), animatie (Snoopy en de Peanuts, Capture the Flag...), en kwalitatieve auteursfilm (Son of Saul...). Een goed gevuld bord ! Smakelijk ! Verder lezen...Bastille Day, Ratchet & Clank, My Skinny Sister... Uw Cinereview
Knallende actie, veel verhalen voor een jonger publiek en een vleugje gees-tige romantiek. De cinema's serveren deze week een ongewoon menu. Verder lezen...Captain America: Civil War, Mother's Day, 99 Homes... Uw Cinereview
Wie deze week spektakel wil zien, hoeft niet ver te zoeken. Maar ook de liefhebbers van subtielere cinema komen aan hun trekken, op alle mogelijke manieren. Verder lezen...The Sea of Trees: flop voor Gus
Wie zelfmoord wil plegen in het Aokigahara-woud aan de voet van de Fuji maakt veel kans om nog zelfmoordenaars te ontmoeten. Een interessant basis voor het melodrama The Sea of Trees. Verder lezen...L'Avenir: de problemen van bekakt volk
Ook filosofieprofessoren lijden. In L'Avenir krijgt er zo eentje de bons van haar echtgenoot. Daarmee had Mia Hansen-Love genoeg voor een portret van een intellectueel milieu. Verder lezen...A bigger Splash: botsing met het verleden
37 jaar na La Piscine van Fransman Jacques Deray heeft Italiaan Luca Guadagnino een degelijke Engelstalige remake klaargestoomd. Maar de sterren zijn nu vervangen door karakteracteurs. Verder lezen...Gods of Egypt, Eddie the Eagle, My Big Fat Greek Wedding... Uw Cinereview
Sinds vorige week waken Batman en Superman over de bioscopen, nu komen daar nog een resem helden bij. Sommige uit de oudheid, andere met een militaire opleiding. Verder lezen...Quand on a 17 ans: rebels with a cause
De nieuwe film van de Franse veteraan André Téchiné heeft een geweldig startpunt: twee jongens die elkaar haten worden verplicht om samen te wonen. Verder lezen...Land of Mine: bittere Deense wraak
Dat er nog genoeg sterke oorlogsverhalen zijn bewijst het Deense drama Land of Mine van Martin Zandvliet. Het is bovendien een van die zeldzame films waarbij je supportert voor de 'bad guys'. Verder lezen... Al het nieuws cinema
Laura Wandel keert terug met het meeslepende 'L'Intérêt d'Adam', vanaf 15 oktober in de zalen
Na het aangrijpende Un Monde keert regisseur Laura Wandel terug met een nieuw, krachtig en ontroerend drama over menselijkheid, empathie en moed. Verder lezen...Fast & Furious: de motor hapert voor de finish
De Fast-saga nadert zijn einde, maar de grootste uitdaging is geen nieuwe schurk of levensgevaarlijke stunt, het is... het budget. Verder lezen...Nouvelle Vague: Godard opnieuw uitgevonden, vanaf 15 oktober 2025 in de bioscoop
Nouvelle Vague is geen klassieke biopic, maar een speelse reconstructie van hoe Jean-Luc Godard zijn iconische 'À bout de souffle' maakte. Niet met afstand, maar van binnenuit. Alsof de camera opnieuw door de straten van Parijs scheurt, dialogen stotteren, zinnen worden ingekort, en de tijd... Verder lezen...Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film
Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...De epische reis gaat door: Avatar Fire and Ash, langer dan ooit
In een interview met Variety bevestigt James Cameron dat "Avatar: Fire and Ash" ongeveer drie uur duurt. Over het herschrijven en herschikken van enkele scènes met Jake en de Toruk zegt hij: "En we zitten op drie uur, grote verrassing! Maar het werkt prachtig..." Verder lezen...Review - La machine à écrire et autres sources de tracas: Reparaties van alledaagse levenslijnen
De titel is lang, maar de documentaire 'La machine à écrire et autres sources de tracas' is kort en krachtig. In dit laatste deel van Nicolas Philiberts drieluik over de psychiatrie helpen vrijwilligers met het repareren van onopvallende spullen die desondanks van levensbelang zijn voor hun... Verder lezen...Speelfilm Zondag de Negenste in een regie van Kat Steppe in wereldpremière op Filmfestival van Tallinn
Zonet werd bekend gemaakt dat de langspeelfilm Zondag de Negenste van Kat Steppe haar wereldpremière kent op het belangrijkste filmfestival van de Baltische staten. De hoofrollen in dit unieke ontroerende menselijke verhaal worden vertolkt door Josse De Pauw (De Twaalf, De Patrick), Peter van den... Verder lezen...Ontdek hier de nieuwe trailer van 'Predator: Badlands'
'Predator: Badlands' speelt vanaf 5 november 2025 in de bioscoop. 20th Century Studios heeft de spectaculaire nieuwe trailer vrijgegeven van Predator: Badlands, het nieuwste hoofdstuk in de iconische Predator-franchise van regisseur Dan Trachtenberg (Prey). Verder lezen...Ridley Scott: "De meeste nieuwe films zijn rotzooi"
Ridley Scott, een regisseur die erom bekend staat geen blad voor de mond te nemen, heeft scherpe kritiek geuit op de huidige staat van de Hollywoodproducties. Verder lezen...Review - Averroes & Rosa Parks: Een potje yoghurt tegen het bloeden
Documentairemaker Nicolas Philibert focust in "Averroes & Rosa Parks" op een mentaal hospitaal net buiten Parijs. In dit tweede deel van zijn drieluik zet hij het publiek als een vlieg op de muur om te luisteren naar gesprekken tussen de patiënten en hun hulpverleners. Deze film doet wat elke goede... Verder lezen...