Joel en Ethan Coen staan al sinds het begin van hun carrière (de fantastische noir-thriller Blood Simple was dat) bekend om hun eigenzinnige vertelstijl. Die leverde al pareltjes zoals The Big Lebowski, Fargo, No Country for Old Men en A Serious Man op en die is ook onmiddellijk herkenbaar in hun nieuwe film, Hail, Caesar!.
Josh Brolin speelt een zogenaamde ‘fixer’ in de jaren ‘50, de man die ervoor zorgt dat alles op wieltjes loopt binnen een Hollywoodstudio. Dat betekent ervoor zorgen dat de producties binnen budget en op tijd klaar geraken, maar het betekent bijvoorbeeld ook dat hij een oplossing vindt voor buitenechtelijke affaires en ongewenste zwangerschappen van filmsterren. In dit geval schiet hij in actie wanneer de hoofdacteur van een groots Bijbels epos (gespeeld door George Clooney) ontvoerd wordt. De Coens zijn al hun hele leven veelvraten als het op cinema aankomt, en dat zie je ook aan Hail, Caesar!.
Joel Coen: We hebben die periode nooit meegemaakt, en dus kunnen we er moeilijk nostalgisch naar zijn. Maar de film is zeker opgezet als een geromantiseerde versie van Hollywood in de jaren ‘50. We kunnen het niet laten om met een bepaalde affectie en bewondering terug te blikken op hoe films toen gemaakt werden. Hollywood was in die tijd een prachtig ontworpen fabriek waar films van de band rolden.
Denk je dat jullie hadden kunnen functioneren binnen die fabriek?
Joel Coen: Dat is onmogelijk te zeggen. Je kan er alleen met moderne ogen naar kijken. Wat je denkt, is dan ook onvermijdelijk gekleurd. Je kan jezelf niet zomaar in een context van 60 jaar geleden plaatsen. Ik kan alleen zeggen dat we een warm gevoel krijgen als we die films zien. Het is niet de cinema die wij zelf maken maar we hebben er veel bewondering voor.
Hail, Caesar! verwijst naar bekende filmfiguren en -gebeurtenissen uit die tijd, zoals actrice Loretta Young. Weten jullie nog waar het idee voor de film vandaan kwam?
Joel Coen: We hebben eigenlijk maar één fait divers letterlijk overgenomen uit de annalen van de filmgeschiedenis, en dat is het feit dat Loretta Young haar eigen kind geadopteerd heeft. De historische figuur die alles in gang heeft gezet, was Eddie Mannix. Die man was heel anders dan het personage dat Josh Brolin speelt in onze film, maar hij was wel ook een fixer, iemand die de problemen oploste. Dat leek ons een interessant karakter om een film rond te bouwen.
Mogen we Hail, Caesar! zien als een tweeluik met Barton Fink, jullie film over Hollywood in de jaren ‘40?
Ethan Coen: Wij hebben dat verband nooit gelegd, al snap ik ook wel dat die link kan maken. Maar voor mij is het een heel oppervlakkige vergelijking. De verschillen tussen beide films zijn veel groter dan de gelijkenissen. Niet alleen speelt dit verhaal zich 10 jaar later af, de toon en het genre zijn ook compleet anders.
Meneer Clooney, dit is de vierde keer dat je met de Coens samenwerkt, na O Brother Where Art Thou?, Intolerable Cruelty en Burn After Reading. Wat blijft je aantrekken?
George Clooney: De achting die ze voor me hebben. Telkens bezorgen ze me een script met de boodschap dat ik een idioot mag spelen. Daar ben ik altijd wel voor te vinden, maar ik had nooit verwacht dat ik zo stupide zou moeten zijn in een film. (lacht) Elke keer als ze me een script sturen, sta ik versteld van wat ze nu weer verzonnen hebben voor mij. Bij Burn After Reading lieten ze weten dat ze het personage hadden bedacht met mij in gedachten, en dat was een dwaas met een sekstoestel in de kelder! (lacht) En deze keer was ik dus een imbeciel die te maken krijgen met een groep schrijvers die toevallig communisten zijn. Ik geniet enorm van hoezeer ze de draak steken met mij.
Meningen
Ook te zien op "George Clooney", "Jonah Hill", "Ralph Fiennes", "Josh Brolin", "Ethan Coen" en "Joel Coen"...
A bigger Splash: botsing met het verleden
37 jaar na La Piscine van Fransman Jacques Deray heeft Italiaan Luca Guadagnino een degelijke Engelstalige remake klaargestoomd. Maar de sterren zijn nu vervangen door karakteracteurs. Verder lezen...Berlinale 2016 opent met "Hail, Caesar!"
De jongste film van de Coen brothers, 'Hail Caesar', zal het internationale filmfestival van Berlijn openen. Volgens directeur Dieter Kosslick van de Berlinale zijn Joel en Ethan Coen met hun "humor, unieke personages en uitzonderlijke narratieve stijl" steeds een garantie voor een opgetogen... Verder lezen...Sicario: perfect balancerend tussen Hollywood en arthouse
Emily Blunt trekt met de CIA naar Mexico 'to do some good'? Maar in het uitstekende Sicario van Denis Villeneuve lijkt het 'goede' amper te bestaan. Verder lezen...Project T : Rollercoasters volgens Brad Bird
Sinds een hele tijd al wordt er een utopische wereld opgericht, in de schaduw van de onze, in een parallele dimensie. Verder lezen...Inherent Vice : Paul Thomas Anderson in psychedelische versie
De nieuwste film van Paul Thomas Anderson (The Master) gaat naar alle waarschijnlijkheid maar moeilijk zijn publiek vinden : te vreemd, te lang, ... en toch, hij zal overleven onder het genre "cult". Verder lezen...22 Jump Street: Channing Tatum en Jillian Bell doen u de groeten!
De handen wassen na gebruik... Verder lezen...Sin City 2: de grootte telt...
Als u een hekel had aan de eerste Sin City: wegwezen dan, want deze nieuwe reeks gestileerde klappen is een perfecte kloon Verder lezen...The Invisible Woman: ultrapassieve protagonist
Acteur Ralph Fiennes koos als onderwerp voor de tweede film die hij regisseerde geen gemakkelijk onderwerp: de voor de maatschappij onzichtbare grote liefde van Charles Dickens. Verder lezen...George Clooney en Grant Heslov over hun WO II-epos 'The Monuments Men'
CANCUN Het 70 miljoen dollar dure 'The Monuments Men', de vijfde film van George Clooney als regisseur, wil naast een lekker ouderwetse, met sterren gevulde WO II-avonturenfilm ook een werk zijn waarover het publiek achteraf kan napraten. Een gesprek met Clooney en zijn rechterhand-producer Grant... Verder lezen... Al het nieuws cinema
James Gunn stelt fans gerust over de voortgang van The Batman 2
James Gunn deelt een nieuwe update over The Batman 2, terwijl de opvolger van Matt Reeves binnen het DC-universum nog steeds in ontwikkeling is. Verder lezen...Depardieu voor rechter na incident met Italiaanse paparazzo
De Franse acteur Gérard Depardieu (76) moet in Italië voor de rechter verschijnen voor een incident met een fotograaf in Rome, die foto's van hem en een vriend probeerde te nemen op een plaats waar beroemdheden komen. De acteur en de fotograaf beschuldigen elkaar van geweld. Verder lezen...28 Years Later speelt vanaf 18 juni exclusief in de bioscoop
Wat gebeurt er met de mensheid wanneer hoop vervaagt en de woede blijft? Op 18 juni 2025 keert de legendarische wereld van 28 Days Later terug naar het grote scherm met 28 Years Later, een ijzingwekkende nieuwe film van de hand van Academy Award®-winnaar Danny Boyle en scenarist Alex Garland. Verder lezen...Verdwenen in de toekomst - Op zoek naar Marty McFly's gitaar uit Back to the Future
Marty McFly greep een gitaar in Back to the Future en speelde mee met de band op een schoolfeest in de jaren 1950, waarmee hij ternauwernood wist te voorkomen dat hij uit het bestaan zou verdwijnen, vlak voordat hij terugreisde naar de jaren 1980. De gitaar had in het echte leven minder geluk. Verder lezen...Mond: een explosieve mix van kracht, kwetsbaarheid en onderdrukte verlangens. In de zalen vanaf 18 juni.
In een tijd waarin women empowerment en emancipatie meer dan ooit resoneren, komt MOND als geroepen. Deze energiek gemaakte film is niet alleen een artistiek pareltje, maar ook een intrigerende spiegel van onze tijd. Lovend onthaald op internationale filmfestivals en bekroond met de Jury Prize in... Verder lezen...Pamela Anderson verbaast Naked Gun-fans met een ZEER pikante scène met Liam Neeson
Pamela Anderson was helemaal bereid om een zeer suggestieve scène op haar knieën te spelen naast Liam Neeson in de pikante eerste trailer van de reboot van The Naked Gun. Verder lezen...De toekomst van Mission: Impossible is onzeker
Christopher McQuarrie, de filmmaker achter de iconische actiefilmreeks Mission: Impossible met Tom Cruise, heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid van toekomstige spin-offs. Verder lezen...Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde
Wat is de verhouding tussen mens en natuur? Een vraag die al jarenlang documentairemakers in haar greep houdt. Victor Kossakovsky probeert er met zijn gloednieuwe documentaire Architecton (2024) een antwoord op te geven, door beton als protagonist te nemen. Van verwoeste flatgebouwen in Oekraïne... Verder lezen...Nu in de bioscoop: Santosh, een bloedstollende thriller in het hart van landelijk India
Dompel je onder in de betoverende landschappen en sociale spanningen van een afgelegen regio in Noord-India met Santosh, de aangrijpende nieuwe thriller van regisseur Sandhya Suri, nu in de bioscoop. Verder lezen...Les Enfants Rouges - recensie: prachtig tableau met een bloederige rugzak
'Les Enfants Rouges', nog maar de tweede langspeelfilm van de Tunesische regisseur Lofti Achour, bewijst hoe zinloos geweld om een lapje grond kan zijn. De emotionele queeste die volgt, toont hoe een jongen veel te snel volwassen moet worden. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar verteld met een... Verder lezen...