In de eerste films van Blomkamp (District 9, Elysium) was de sociale en politieke toestand in Zuid-Afrika bijna belangrijker dan het genre. Blomkamp nr 3, Chappie, wil echter vooral genre zijn. De film begint deels als een Robocop-remake, maar wordt dan Pinocchio met echo’s van A.I. van Kubrick en Spielberg in een Short Circuit-kleedje.
Geppetto is nu een Indische uitvinder, de vos en de kat, gecast uit leden van de Zuid-Afrikaanse rapgroep Die Antwoord, zijn blanke gangsta’s, de poppenmeester werd vervangen door een militaire fanaticus en christelijke fundamentalist (Hugh Jackman) en de fee blijkt niemand minder dan een computerprogramma dat het onmogelijke mogelijk maakt. En uiteraard heeft Robo-Pinocchio de hele tijd ezelsoren. Mogelijk staat Chappie dichter bij wat Spielberg uiteindelijk met zijn Kubrick-adaptatie heeft willen doen, want Blomkamps prent is modern, grappig, realistisch en sentimenteel, maar nooit extreem. Natuulijk verlang je naar de sociologische en satirische verrassingen uit District 9, maar zo’n film wil Chappie nu eenmaal niet zijn. De enkele momenten van maatschappijkritische commentaar zijn te kort om de toeschouwer even wakker te schudden.
Maar Blomkamps derde film is alvast minder vervelend dan de de meeste films uit Hollywood. Da’s ook geen geringe prestatie.