In 1998 scoorde rapper Jay-Z de grootste hit uit zijn carrière — op dat moment — met Hard Knock Life (Ghetto Anthem), een nummer dat uitgebreid een liedje uit de Broadwaymusical Annie sampelde.
Ik weet niet of het idee toen ontstaan is, maar nu probeert hij samen met zijn goeie vriend (en filmproducent) Will Smith de magie in omgekeerde richting te doen werken door van Annie terug een succesvolle musicalfilm te maken.
Het grote verschil met de eerste versie is dat het titelpersonage geen rosharig weesmeisje meer is maar een pleegkind met een koffiekleurig velletje. Het kind in kwestie wordt gespeeld door Quvenzhané Wallis, die in 2012 nog de jongste actrice met een Oscarnominatie aller tijden werd met haar rol in Beasts of the Southern Wild. Uitstraling heeft ze genoeg, maar die volstaat helaas niet om de lekke schuit die Annie heet drijvend te houden.
Het is moeilijk om te zeggen wat het meest tegen de borst stoot: het mierzoete sentiment, de stuitende boodschap over arm en rijk, de gerateerde vertolking van Cameron Diaz, de nieuwe songs (alle drie even flauw) of de getelefoneerde regie van Will Gluck.