Aokigahara. Letterlijk: de vlakte van de groene bomen. Zo heet het bos aan de voet van de bekende Fuji-berg in Japan. Het woud heeft ook twee bijnamen, de ene fraai, de andere duister: de Zee van Bomen en het Zelfmoordbos. Het gebied trekt namelijk mensen aan die er een eind aan willen maken.
In The Sea of Trees stelt Gus Van Sant ons voor aan zo’n wanhopige ziel, de Amerikaan Arthur Brennan (rol van Matthew McConaughey). Maar net als die zijn plan wil uitvoeren, ontmoet hij een Japanse man, met wie hij aan een merkwaardige avontuur begint.
Gus Van Sant: The Sea of Trees is tegelijk dramatisch en een beetje eng, maar dat is net wat me aansprak. Ik wou dat evenwicht vinden, voortdurend het gevoel geven dat de dood om de hoek loert. Ik denk dat de producenten zich een beetje zorgen maakten, want zij wilden absoluut geen griezelfilm. Maar dat is het ook niet geworden.
Matthew McConaughey: Voor mij is dit in de eerste plaats een liefdesverhaal. Het gaat over de liefde vinden en de liefde weer kwijtraken, en hoe je soms zulke schokken nodig hebt om je bewust te worden van je leven. Soms heb je een tragedie nodig om terug tot leven te komen. Het bos is voor mij dan weer een bovennatuurlijke trip door het vagevuur. Hij moet zichzelf vernietigen om eruit te geraken. De dood in de ogen kijken om terug te kunnen leven.
Wat trok je precies aan in dit verhaal?
Gus Van Sant: Het verhaal is een soort puzzel, en dat is een interessante manier van vertellen. Ik vond het plezierig om de kijker een beetje in de war te brengen. Hij weet niet goed wat er aan de hand is, want de film begint in het midden van het verhaal. En beetje bij beetje krijgt hij aanwijzingen waarmee hij kan begrijpen hoe de kaarten liggen. Dat sluit goed aan bij het hoofdpersonage, een man die zijn gevoelens voor zichzelf houdt en bang is om de controle op te geven. Dat leert hij door in het bos rond te dwalen.
De film plaatst een rationeel perspectief tegenover een spirituele kijk op het leven. Waarmee heb je zelf het meest voeling?
Matthew McConaughey: Ik bevind me precies in het midden. Ik ben een grote fan van logica en wetenschap. Ik ben ervan overtuigd dat het onze taak is om ons lot in eigen handen te nemen. We zijn de architect van ons eigen leven. Maar ik weet ook dat ik niet alles controleer. Ik zie de hele tijd toevalligheden, dingen die hoegenaamd geen steek houden. Als ik die pracht zie, kan ik niet anders dan besluiten dat er ook een andere kracht in het spel is. En die noem ik God.
Het is niet de eerste keer dat de dood een hoofdrol speelt in je films. Ik denk bijvoorbeeld aan To Die For, Gerry, Elephant, Last Days en Restless. Wat boeit je aan het onderwerp?
Gus Van Sant: De films die je opsomt, verkennen telkens een ander aspect van de dood. In het geval van The Sea of Trees is de dood van een personage het centrale punt waar de andere personages rond pivoteren. Het speelt een belangrijke rol, maar de film gaat daarom niet over de dood. Die andere films wel. Elephant en Last Days waren vooral een reactie op de media. Zij mochten de schietpartij op de school in Columbine en de zelfmoord van Kurt Cobain breed over de voorpagina’s uitsmeren, terwijl kunstenaars die het verhaal wilden vertellen meteen beschuldigd werden van lijkenpikkerij. Dat vond ik niet eerlijk. Ik wou de kans om me te verdiepen in het leven van die personages.
Zelfmoord is een extreme gedachte. Blijven zulke gevoelens aan de ribben kleven?
Matthew McConaughey: Arthur Brennan was geen gemakkelijke rol. Ik had soms moeite om mijn weg te vinden, om precies te weten hoe die man zich voelde. Mijn grote openbaring was toen ik besefte dat Arthur gewoon iemand zonder antwoorden is. Hij heeft geen doel in zijn leven meer. Ik heb deze film ook nooit gezien als een donkere reis naar het einde. Hij probeert het wel, maar het resultaat is totaal niet wat hij verwacht had. The Sea of Trees is geen film over de dood maar over het leven, en dat vind ik prachtig.
Meningen
Ook te zien op "drame", "Matthew McConaughey" en "Gus Van Sant"...
Creed, The Revenant, Les Cowboys, The Big Short... Uw dvd review
Heel wat leuks in deze kleurrijke selectie : uppercut films (Creed, The Revenant), animatie (Snoopy en de Peanuts, Capture the Flag...), en kwalitatieve auteursfilm (Son of Saul...). Een goed gevuld bord ! Smakelijk ! Verder lezen...Bastille Day, Ratchet & Clank, My Skinny Sister... Uw Cinereview
Knallende actie, veel verhalen voor een jonger publiek en een vleugje gees-tige romantiek. De cinema's serveren deze week een ongewoon menu. Verder lezen...Captain America: Civil War, Mother's Day, 99 Homes... Uw Cinereview
Wie deze week spektakel wil zien, hoeft niet ver te zoeken. Maar ook de liefhebbers van subtielere cinema komen aan hun trekken, op alle mogelijke manieren. Verder lezen...The Sea of Trees: flop voor Gus
Wie zelfmoord wil plegen in het Aokigahara-woud aan de voet van de Fuji maakt veel kans om nog zelfmoordenaars te ontmoeten. Een interessant basis voor het melodrama The Sea of Trees. Verder lezen...L'Avenir: de problemen van bekakt volk
Ook filosofieprofessoren lijden. In L'Avenir krijgt er zo eentje de bons van haar echtgenoot. Daarmee had Mia Hansen-Love genoeg voor een portret van een intellectueel milieu. Verder lezen...A bigger Splash: botsing met het verleden
37 jaar na La Piscine van Fransman Jacques Deray heeft Italiaan Luca Guadagnino een degelijke Engelstalige remake klaargestoomd. Maar de sterren zijn nu vervangen door karakteracteurs. Verder lezen...Gods of Egypt, Eddie the Eagle, My Big Fat Greek Wedding... Uw Cinereview
Sinds vorige week waken Batman en Superman over de bioscopen, nu komen daar nog een resem helden bij. Sommige uit de oudheid, andere met een militaire opleiding. Verder lezen...Quand on a 17 ans: rebels with a cause
De nieuwe film van de Franse veteraan André Téchiné heeft een geweldig startpunt: twee jongens die elkaar haten worden verplicht om samen te wonen. Verder lezen...Land of Mine: bittere Deense wraak
Dat er nog genoeg sterke oorlogsverhalen zijn bewijst het Deense drama Land of Mine van Martin Zandvliet. Het is bovendien een van die zeldzame films waarbij je supportert voor de 'bad guys'. Verder lezen... Al het nieuws cinema
Deze 4 nieuwe films wil je in november niet missen
November staat helemaal in het teken van film. De maand waarin de dagen korter worden, de avonden zich hullen in gezelligheid en het perfecte moment aanbreekt om de bioscoop in te duiken. Verder lezen...10 prachtige films die je met je Cineville-abonnement kan gaan kijken, met liefde geselecteerd door Cineville
Met Cineville zie je oneindig veel goeie films in onafhankelijke cinema's in België. De Cineville Pass geeft je toegang tot alle nieuwe films én je mag naar een selectie premières, klassiekers, specials en filmfestivals. Of je nu houdt van pakkende documentaires, internationale parels of Belgische... Verder lezen...Quentin Tarantino keert terug naar acteren in zijn grootste rol sinds 30 jaar
Na het stopzetten van zijn laatste project stapt Quentin Tarantino uit de regisseursstoel. Tarantino, 62 jaar, staat op het punt te spelen in de speelfilm Only What We Carry, wat zijn grootste rol op het scherm sinds From Dusk Till Dawn in 1996 betekent. Verder lezen...Mother: een innerlijke reis tussen geloof en twijfel
Calcutta, 1948. In een India in volle verandering staat een vrouw op een kruispunt tussen plicht en openbaring. Mother, het aangrijpende nieuwe drama van Teona Strugar Mitevska, vertelt met intense kracht het begin van een roeping die de wereld zou veranderen: die van Moeder Teresa. Verder lezen...LES BARONNES van Mokhtaria Badaoui & Nabil Ben Yadir! Kijk hier de trailer!
LES BARONNES, de nieuwe film van Nabil Ben Yadir, die hij samen met zijn moeder Moktharia Badaoui regisseerde, is een komedie vol met poëzie, tederheid, energie en humor. Vrouwen die hun hele leven gezorgd hebben voor hun naasten en die beslissen het heft in eigen handen te nemen en voor zichzelf... Verder lezen...Nieuwe filmadaptatie van He's Just Not That Into You in de maak
New Line Cinema zou een gloednieuwe filmadaptatie van He's Just Not That Into You willen ontwikkelen, gebaseerd op het gelijknamige zelfhulpboek van Greg Behrendt en Liz Tuccillo, uitgebracht in 2004. Het boek werd eerder al verfilmd in 2009, met een sterrenensemble waaronder Ben Affleck, Jennifer... Verder lezen...Kim Kardashian naakt op de cover van Re-Edition magazine
Kim Kardashian onthult zich volledig voor Re-Edition magazine. Gestyled door Jahleel Weaver, poseert Kardashian met een pixie-coupe en... verder niets, haar lichaam geschilderd als een trompe-l'oeil-schilderij in de kleuren van Gucci. Verder lezen...Guillermo del Toro wil deze 116 jaar oude gotische horrorklassieker als volgende verfilmen
Het was een lange weg voor de iconische filmmaker Guillermo del Toro om eindelijk de klassieke horrorroman en monsterverhaal Frankenstein te verfilmen, maar hij heeft zijn levenslange wens nu werkelijkheid gemaakt. Zijn groots opgezette versie van Mary Shelley's baanbrekende werk draait momenteel... Verder lezen...Mary Anning: Inspiratie voor kleine en grote wetenschappers
De animatiefilm 'Mary Anning' zet de beroemde paleontologe met dezelfde naam in de schijnwerpers. Dat doet het met een emotioneel verhaal over verlies, maar ook met een gezonde portie avontuur en humor. Jonge slimmeriken kunnen naar hartenlust meespeuren naar fossielen en ondertussen heel wat... Verder lezen...Springsteen: Deliver me from Nowhere: de persoon achter de hit
De laatste jaren rolt de ene na de andere biopic over de cinemaschermen. Het genre wint aan populariteit, want wie wil niet zijn of haar muziekidool vertolkt zien in een levensverhaal? Na onder andere Bob Marley, Bob Dylan en Amy Whinehouse is het nu de buurt aan rockster Bruce Springsteen. Deze... Verder lezen...