Het is algemeen geweten dat het publiek op het festival van Cannes bepaald eerlijk is in zijn oordeel. Als een film niet in de smaak valt, wordt hij getrakteerd op boegeroep.
Dat maakten we vanmorgen nog mee bij The Search, Michel Hazanavicius' opvolger voor zijn hit The Artist). Aan goeie wil en nobele intenties geen gebrek in dit oorlogsmelodrama over een EU-gezante die zich ontfermt over een Tsjetsjeens jongetje. Maar Hazanavicius lepelt de gewichtigheid er zo dik op dat zijn film meer een pamflet dan een menselijk verhaal wordt.
Dan kan hij beter in de leer gaan bij de gebroeders Dardenne, die in Deux jours, une nuit nog maar eens demonstreren dat ze als geen ander de kunst verstaan om in alle eenvoud en met levensechte personages belangrijke en actuele verhalen te vertellen. Dat werd gisteren ook door het grote publiek op prijs gesteld, want de film werd onthaald op een lange staande ovatie. Intussen heeft iedereen hier wel begrepen dat de Luikse broers zaterdagavond wel weer op het podium geroepen zullen worden. (Ruben Nollet)
Photos de Jean-Pierre Malherbe (N.L.P.).