'L'année prochaine' : wat ons samenbrengt en wat ons zal scheiden - Bespreking Cinema

   - 

'L’année prochaine' toont ons hier een vluchtige glimp van Vania Leturcq’s potentieel om eenvoudige, alledaagse verhalen te vertellen. Nochtans, het bekijken van haar eerste langspeelfilm laat ons met een zekere honger achter, en dat is te wijten aan een constructiefoutje in de narratief die niet voldoende evenwichtig is.

Het eerste deel van de film is ook direct het meest interessante deel : ze schetst een portret van twee adolescente dorpsmeisjes, aan elkaar gelinkt door een fusionele vriendschap, die naar Parijs trekken voor hun studies, de één om filosofie te gaan studeren, de ander teken- en kunstschool. Ze toont ons deze twee sterke en vertederende persoonlijkheden, hun familiale context en de dorst naar ervaringen die hen beiden linkt. Maar eens de personages in Parijs aankomen hecht de Belgische regisseuse minder aandacht aan hun relatie dan aan hun individueel lot, en ze toont ons pas heel laat de mogelijke obstakels die hun relatie op het spel kunnen zetten. Men moet wachten tot het derde deel van de film vooraleer de thematische opzet duidelijk wordt, en dat gebeurt op een eerder bruuske manier.

Maar de interesse van de toeschouwer is op dat ogenblik al wegeëbd. Ondanks een soms onevenwichtige regie slagen actrices Constance Rousseau en Jenna Thiam er toch in de film stevig te dragen op hun mooie schouders.

 

 Meningen

 Ook te zien op "drame"...

L'Avenir: de problemen van bekakt volk - Bespreking
Bespreking

L'Avenir: de problemen van bekakt volk

Ook filosofieprofessoren lijden. In L'Avenir krijgt er zo eentje de bons van haar echtgenoot. Daarmee had Mia Hansen-Love genoeg voor een portret van een intellectueel milieu. Verder lezen...
Land of Mine: bittere Deense wraak - Bespreking
Bespreking

Land of Mine: bittere Deense wraak

Dat er nog genoeg sterke oorlogsverhalen zijn bewijst het Deense drama Land of Mine van Martin Zandvliet. Het is bovendien een van die zeldzame films waarbij je supportert voor de 'bad guys'. Verder lezen...

 Al het nieuws cinema

Good One - recensie: Wat ouders niet zien - Actueel
Actueel

Good One - recensie: Wat ouders niet zien

De angst om het ouderlijk huis te verlaten - Of die achter je ligt of nog moet komen - we kennen het allemaal. In Good One (2024), het recente debuut van India Donaldson, slaat die angst om in iets anders: teleurstelling, niet in de wereld - maar in je eigen ouders. De 17-jarige Sam (Lily Collias)... Verder lezen...
The Surfer - recensie: de malaise van de self improvement cultuur - Actueel
Actueel

The Surfer - recensie: de malaise van de self improvement cultuur

In The Surfer is een man vastberaden zijn oude familiehuis in Luna Bay te kopen. Dat gaat echter niet zonder een heftige slag en een flinke stoot. In jaren '80 retrostijl schittert Nicolas Cage in deze hysterische thriller, een duidelijke aanklacht tegen de manosfeer en de extremen van de self... Verder lezen...
Good One: een subtiel en krachtig drama over opgroeien en loslaten - Artikel
Artikel

Good One: een subtiel en krachtig drama over opgroeien en loslaten

Liefhebbers van fijngevoelige cinema kunnen hun hart ophalen met Good One, het indrukwekkende debuut van regisseur India Donaldson. De film, die op 14 mei verschijnt, neemt je mee op een ogenschijnlijk eenvoudige driedaagse trektocht, maar onthult onderweg de complexe dynamiek tussen ouders en... Verder lezen...
L'année prochaine

L'année prochaine

Drama, Komedie  Regie: Vania Leturcq Met: Costance Rousseau, Jenna Thiem, Anne Coessens,...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: