Maleficent – Editie 3D / 2D
We hebben u al veel goeds gezegd over deze matriarchale herwerking van het sprookje Sleeping Beauty van de gebroeders Grimm. Maleficent, bestemd voor jongeren, heeft eigenlijk veel troeven in zijn mars om volwassenen te verleiden. Deze film, die zowel somber is als dichterlijk – gedragen door een voortreffelijke Angelina Jolie – krijgen we hier in een verzorgde “thuisversie” – zoals altijd bij Disney!
Score: 8/10 Extra’s: Featurette, gewiste scènes ...
Maps to the Stars
David Cronenberg gedroeg zich als een onbehouwen debutant met zijn geflopt eerbetoon aan zijn meesters Fred en Jung (A Dangerous Method), en zijn belachelijke bewerking van Don DeLillo (Cosmopolis). Maar nu is hij uit zijn artistiek coma gekomen om een half geslaagde film te maken… Want ondanks heel wat gebreken is Maps to the Stars plezierig (een pijnlijk en wreed plezier) om naar te kijken. Cronenberg, blijkbaar nog herstellende, levert ons een voor zijn doen gemiddelde film, zoals Crash, die soms doet denken aan David Lynch. Voldoende om de fans gerust te stellen!
Score: 7/10 Extra’s: Interviews.
22 Jump Street
22 Jump Street is dan misschien niet de meest geniale komedie van het moment, maar hij bezorgt de kijkers tal van momenten van hysterie, openlijk idiote scènes (dank u Tatum en Hill), zelfspot en “meta”-taal, en de lachsalvo’s barsten vaak genoeg los. Van a tot z te verorberen, omwille van de absoluut geniale eindgeneriek. Een uitstekend filmmoment dus.
Score: 7/10 Extra’s: Gewiste en verlengde scènes, audiocommentaren, featurettes...
The Rover
De Australische outback heeft beslist de neiging om te inspireren tot woeste werken: Mad Max, Long Weekend, Wolf Creek... The Rover, dat zich afspeelt in een nabije toekomst, ontsnapt niet aan deze regel, door te balanceren tussen een sfeerfilm (dreigende zwaarte) en rudimentaire razernij. Een hallucinante en erg verontrustende Guy Pearce komt te staan tegenover een slechte en bijna achterlijke Robert Pattinson. Hoewel The Rover soms een beetje in vrije val is, deelt het bij momenten toch lelijke klappen uit.
Score: 7/10 Extra’s: Gewiste en verlengde scènes, audiocommentaren, featurettes...
Welkom in New York
We zullen het maar niet meer hebben over het aura van schandalen dat hing over deze nieuwste baby van Abel Ferrara, en ook niet over zijn directe band met de D.S.K-affaire. Nee, laat ons gewoon vaststellen dat Ferrara en Depardieu, bezeten door een of andere vlaag van gekte, ons een verstikkende film bezorgen, die de morele taboes en de sociale conventies ineenslaat met een bespijkerde baseball-bat. Dit is erg, erg boosaardig..
Score: 6,5/10
We Are What We Are
Dit is een remake van de Mexicaanse film Somos lo que Hay van regisseur Jorge Michel Grau. Het ontbreekt We Are What We Are enigszins aan de subtiliteit van zijn rolmodel… en gaat zo ver dat het ons een abrupt einde bezorgt, dat zo ver verwijderd is van de rest van de langspeelfilm die eerder “gore” en sfeerscheppend is. Jim Mickle (Stake Land) had het heel wat beter kunnen doen, maar ondanks alles beleef je met deze versie een behoorlijk te pruimen cinemamoment.
Score: 6,5/10 Extra’s: Making of (54 minuten)