'Hercules', 'Enemy', 'Jimmy's Hall'... Uw Cinereview ! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview! Zoals elke week bieden we u een overzicht op de meest recente releases en helpen we u met het maken van de beste keuze. Het is zover, de herfst is in het land... ow, toch niet, we waren even vergeten dat het nog augustus was. We laten ons niet neerhalen door het weer en voorzien een gezellig filmavondje uit!

Op het programma deze week vinden we Hercules terug. Nog een keer zult u zeggen? Inderdaad, nog een keer. Maar deze keer is het Brett Ratner die de legende onder handen neeemt. Het verhaal verandt niet en Hercules is nog steeds een halfgod die aan meerdere uitdagingen het hoofd zal moeten bieden en trachten de burgeroorlog in Thracië te beïndigen. Wat geeft deze versie van Ratner? Wel, het resultaat mag er zeker en vast zijn. De verrassing van de chef is alomtegenwoordige humor. Kers op de taart is een interessante uitleg over het ontstaan van mythes... Een film die doet wat hij belooft: u ontspannen.

Enemy is de filmbewerking van José Saramago’s roman, nobelprijswinnaar voor de literatuur, “O Homem Duplicado”, een psychologische thriller. Enemy kaart het onderwerp aan van de dubbelganger. “Underdog Adam Bell leidt een monotoon bestaan als ietwat stoffige, verwarde professor in de geschiedenis. Hij toont nauwelijks interesse in zijn bloedmooie vriendin Mary en hij is verwikkeld in een saaie alledaagse routine. Maar wanneer hij op aanbeveling van een collega zichzelf ziet in een fim en ontdekt dat het een acteur blijkt te zijn die Anthony St. Claire heet, besluit hij om hem op te sporen. De twee identieke mannen ontmoeten elkaar uiteindelijk en merken dat hun levens bizar sterk verwerven zijn met elkaar. Het mondt uit in een surrealistische situatie die misschien niet is wat ze schijnt te zijn.” Misschien een beetje bij de haren getrokken, maar de acteerprestaties zijn uitstekend. Jack Gyllenhaall zet een perfecte Adam en Anthony neer. De fotografie onderdompelt u in deze half dromerige, half nachtmerrie-achtige sfeer. Denis Villeneuve brengt ons hier een bevreemdend pareltje, zoals we ze graag hebben.

De laatste film van Ken Loach is een militante film over het sociaal onrecht. Jimmy’s Hall speelt zich af in het Ierland van 1932. Het verhaal: “De film vertelt het waargebeurde verhaal van de Ierse activist Jimmy Gralton die in de jaren '30 voor de vrijheid van meningsuiting streed. Jimmy Gralton bouwde op het Ierse platteland een cultuurhuis waar mensen samen komen om te leren, te debatteren, te lezen en te dromen...maar vooral om te dansen en plezier te hebben. Tot afschuw van de katholieke kerk.” Ondanks enkele clichés slaagt Loach er toch in het humanistische doel over te brengen. Als het hier echt gaat om zijn laatste oeuvre laat de regisseur een grote leegte achter zich.

Voor zij die een beetje willen huiveren is er The Damned. “Tijdens een heftige storm verliest David (Peter Facinelli) de controle over zijn jeep en raakt van de weg. Hulp is nergens te vinden; hij rijdt dwars door de Colombiaanse wildernis nadat hij zijn dochter Jill (Nathalia Ramos) en haar cameraploeg heeft opgepikt in Medellin. De ploeg, Jill, David en zijn verloofde Lauren (Sophia Myles) kunnen slechts schuilen in een vervallen landhuis in de buurt. De oude eigenaar aarzelt, maar laat het doorweekte clubje dan toch binnen. Als ze ontdekken dat de grijsaard een jong meisje opgesloten heeft in de kelder, zijn ze vastbesloten haar te bevrijden. Of heeft de man een goede reden om haar achter slot en grendel te houden?” Wij houden er een gevoel van déjà-vu aan over. The Damned zal er amper in slagen u stuipen op het lijf te jagen. Victor Garcia slaagt jammer genoeg niet in zijn opzet.

We eindigen met The Reunion, een Zweeds drama. “Anna Odell is niet uitgenodigd op de reünie van haar vroegere klasgenoten, twintig jaar nahet eindexamen. Toch komt ze onverwacht langs, met rampzalige gevolgen. Dat is nogmaar een deel van haar onthullende experiment rond identiteit, waarheid, valsheid,werkelijkheid en fictie.” Anna Odelle, de regisseuse vertolkt er haar eigen rol. Ze brengt de groeprelaties onder de microscoop en tracht het sociologisch te benaderen. Een pertinente film die u zeker tot enkele vragen zal drijven.

Benieuwd naar meer? Ontdek dan snel onze reviews!

Tot voglende week voor meer Cinenews!