'Brick Mansions', 'Dom Hemingway', 'Até Ver a Luz' ... Uw Cinereview! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview! Naar goede gewoonte bieden we u ook deze week weer een klaar overzicht op de meest recente releases en helpen we u met het maken van de bese keuze. De vakantie is gedaan en een zwaarmoedige terugkeer naar het werk? Laat het niet tot u komen, de maand mei is er binnenkort met al zijn lange weekends! En als dat nog niet voldoende is zal de bioscoop u zeker nog wat meer opmonteren.

We beginnen met Brick Mansions. In de filmwereld bestaan er twee gevaarlijke wegen: de sequels en de remakes. Hier bevinden we ons in het tweede geval en het is de grote Luc Besson die het heeft zitten. Toegegeven, het is niet gemakkelijk om tweemaal hetzelfde verhaal te vertellen, zelfs als men Luc Besson heet. Banlieue 13, herinnert u zich? Dat was in 2004. Brick Mansions is hetzelfde verhaal, maar dan in Detroit. Het verhaal: Damien is agent en een expert is gevechtsport, hij heeft als opdracht het gevaarlijke ghetto Brick Mansions binnen te dringen. Damien zal moeten samenwerken met Lino, een bewoner van de buurt die de omgeving als zijn broekzak kent... Besson doet deze keer ook weer beroep op David Belle voor de rol van Lino, maar de indrukwekkende actie- en parkourscènes uit Banlieue 13 zal u niet terugzien. David is namelijk ook 10 jaar ouder geworden. In de rol van agent vinden we Paul Walker terug. De film mist gruwelijke veel ritme en dat betreuren we.

Dom Hemingway is een film over een ouderwetse gangster, klaar om alles op het spel te zetten voor zijn eer. “Dom Hemingway (Jude Law) is grappig, profaan, gevaarlijk, opvliegend en een expert in het kraken van kluizen. Nadat hij twaalf jaar in de gevangenis heeft doorgebracht wordt hij weer teruggeplaatst in de maatschappij. Terug in de straten van Londen heeft hij maar één doel, het terughalen van wat hij verschuldigd is omdat hij twaalf jaar lang zijn mond heeft gehouden.” Dom Hemingway, vertolkt door een Jude Law die de sterren van het scherm speelt. We worden verliefd op deze krapuleuze kerel met een klein hartje. De dialogen met o zo Britse humor verheugen ons gedurende heel de film. Een aanrader en 93 minuten puur genieten.

Até Ver a Luz is een Portugese film en neemt ons mee in het verhaal van Sombra, een eenzame man die onder de schulden gebukt zich verplicht ziet deel te nemen aan een overval die slecht gaat afdraaien. Até Ver a Luz is meer dan een verhaal, het vooral de Porugese favela van Riboleira in Lissabon. Het is de plaats die de hoofdrol draagt in de film, die eerder minimalistisch is. Een cinematografische ufo die de meeste avontuurlijken zeker zal kunnen charmeren.

In Son épouse, de nieuwe film van Michel Spinose, maken we kennis met het stadskoppel Yvan Attal en Charlotte Gainsbourg. Het verhaal: “Gracie, een jonge Tamilvrouw uit de omgeving van Madras, wordt al sinds de dag van haar huwelijk geplaagd door gedragsstoornissen: de herinnering aan haar vriendin Catherine, die onder onopgehelderde omstandigheden verdween, blijft haar parten spelen. Joseph, de weduwnaar en rouwende echtgenoot van Catherine, besluit naar India te vertrekken om Gracie op te zoeken in de hoop via deze reis ook een en ander goed te maken.
Want er zijn wel een paar dingen waarvoor Joseph vergeving moet vragen...” Op het ene ogenblik in Frankrijk, op het andere in India. De omgeving verandert met de verhaallijn. Fantasy verwikkelt zich met het spirituele, tot het grootste plezier van de toeschouwer.

De grote Catherine Deneuve is terug op het scherm te zien in Dans la Cour. Ze vertolkt er Mathilde, een angstige  gepensioneerde die zich gaat toevertrouwen aan Antoine. Tussen de ontsporingen en onzekerheden vormen de twee een onhandig tandem. De tegenstrijdigheden van de personages maken hen grappig en aandoenljk.

Meer grote Franse namen in de bioscoop deze week! Na Besson en Deneuve kunnen we ook Jean Reno terugvinden in Avis de Mistral, een familiale komedie met intergenerationele ruzie, zoals in elke familie. Een echte streekfilm zoals men niet meer durft te maken.

Sophie Marceau komt eveneens terug in de romantische komedie Une Rencontre. Een onmogelijke liefde groeite tussen haar en een getrouwde man, vertolkt door François Cluzet. Er aan toegeven of niet, dat is de vraag. De film blijft wat drijven op dit eeuwige dilemma tot het einde dat eerder voorspelbaar is.

Om te eindigen, naar goede traditie, een komedie! Maar geen Franse deze keer! Marbie, Star de Couillu les 2 Eglises is een knotsgekke komedie van bij ons, met even gekke personages. Het verhaal:  Jean Tube is de enige slager van Couillu les 2 Eglises. Op een avond, tijdens een sessie met een medium, komt er een vrouw binnen in zijn leven: Marbie. Deze valt hem onmiddellijk op en hij is overtuigd dat hij zijn rol als talentenscout zal kunnen vervullen met Marbie. Echte Belgisch humor, best te degusteren met goed veel mayonaise...

Benieuwd naar meer? Ontdek dan snel onze reviews!

Tot volgende week voor meer Cinenews!

Stip & Vlek doen weer gek

Stip & Vlek doen weer gek

Regie: Uzi GeffenbladStip & Vlek doen weer gek bestaat uit 6 charmante verhaaltjes waarmee twee guitige langoren met de toepasselijke namen Stip & Vlek, opvoeders vertederen en peuters en kleuters de opwinding bezorgen die ontstaat bij de herkenning en verkenning van hun leefwereld. Programmatie

Dune 3, voorlopig nog niet ! - Actueel

Dune 3, voorlopig nog niet !

Het tweede deel van Dune was een kassucces - en niet te vergeten: zeer goed ontvangen door de critici! Regisseur Denis Villeneuve moet onder een zekere druk hebben gestaan om meteen aan de slag te gaan met Dune Messiah, het volgende deel in de saga. Verder lezen...