In 1952 schreef Patricia Highsmith — bekend van thrillers als The Talented Mr. Ripley — onder het pseudoniem Claire Morgan een roman die een onverwacht cultsucces werd. The Price of Salt had namelijk niets te maken met moord en bloedvergieten. Het ging om een liefdesverhaal tussen twee vrouwen in New York, de chique societydame Carol en de eenvoudige verkoopster Therese. Meer dan 60 jaar later heeft regisseur Todd Haynes (Far from Heaven, Mildred Pierce) het indringende boek omgebouwd tot een al even memorabele film, Carol. Rooney Mara kreeg op het festival van Cannes een onderscheiding voor haar vertolking als Therese, maar voor mijn part is de absolute ster van de film Cate Blanchett in de rol van Carol. Het is dan ook maar normaal dat zij hier haar zegje mag doen.
Denk je dat de gemiddelde kijker Carol nog altijd eerder ziet als een lesbisch verhaal dan als een liefdesverhaal?
Cate Blanchett: Nee, en daarom is dit het perfecte moment om de film in de zalen te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat Carol zelfs vijf jaar geleden nog vooral opgevat zou worden als een politiek statement. Het landschap of het discours rond relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heeft in veel landen grote stappen voorwaarts gezet. Het gevolg is dat we nu meer oog hebben voor de universele kwaliteiten van het liefdesverhaal dan voor een eventuele politieke agenda.
Er blijven uiteraard nog zowat 70 landen op deze wereld waar homoseksualiteit onwettig is. En ook bij ons is er nog werk, ironisch genoeg als gevolg van de vooruitgang die we geboekt hebben. Carols seksualiteit is een privé-zaak, en dat is zoals het moet zijn. Als je je vandaag out als homoseksueel moet je daar voortdurend over praten, nog meer dan over je job of een andere kant van je persoonlijkheid. Op de keper beschouwd leven we dus nog altijd in een diep conservatief tijdperk. Wie daar niet mee akkoord gaat, is een dwaas.
Carol is een bejubelde film waarin de hoofdrollen vertolkt worden door twee vrouwen. Is dat vandaag misschien belangrijker? Zulke verhalen blijven helaas heel schaars.
Blanchett: Weet je, elke keer als er een film gemaakt wordt met interessante en complexe vrouwenrollen is er iemand die me vraagt ‘Denk je dat deze film een doorbraak betekent?’ of ‘Zitten er meer van dit soort films aan te komen?’. Ik sta ervan versteld dat we elk jaar hetzelfde gesprek voeren. Eerlijk gezegd vind ik dat er veel fantastische rollen zijn voor vrouwen, en er lopen zeker veel fantastische actrices rond. Misschien wordt het tijd om dat onderwerp te laten rusten.
Carol speelt zich af in de jaren ’50. Heeft het tijdperk een invloed op de manier waarop mensen verliefdheid beleven.
Blanchett: Ik denk het niet. Verliefdheid is tijdloos. Mensen denken om een of andere reden dat een vrouw in de jaren ’50 zich anders voelde omdat ze een step-in of een korset droeg. Het komt erop aan om de tijdloze kwaliteiten van verliefdheid te vinden, de binnenkant van verliefd worden. Als je verliefd wordt, is het alsof je iets meemaakt wat niemand ooit heeft meegemaakt. Je raakt de controle kwijt, alsof je in paniek slaat en bang bent. Daarom slaat je hart ook letterlijk sneller. Daar blijft hetzelfde, of je nu een korset of een tangaslipje draagt. Al blijft het natuurlijk gemakkelijk om gewoon alles uit te trekken. (lachje)
De scène waar Carol en Therese tussen de lakens belanden voelt aan als een bevrijding. Was dat ook zo tijdens de opnames?
Blanchett: Ja, om verschillende redenen. Carol en Therese zijn heel geïsoleerde personages. De gevoelens die ze voor elkaar koesteren, vloeken met de wereld waarin ze elk leven. Maar tussen hen is er ook een verschil in leeftijd en in sociale klasse. Ze leggen dus eerst elk een hele weg af om de vlammende emoties te verwerken die ze voelen. Het was dus echt een hele opluchting om dan die scène te kunnen spelen met Rooney. Eindelijk samen!
Ter voorbereiding heb je erotische romans uit de jaren ’50 gelezen. Hoe instructief waren die?
Blanchett: Ik geniet altijd enorm van research. Het is een van de plezierigste aspecten van mijn werk. Het viel me op hoe het boek van Patricia Highsmith waarop Carol zich baseert een van de weinige is met een positief einde. De andere die ik gelezen heb, eindigden allemaal op een moraliserende of negatieve noot. Die boeken gingen over outsiders. Carol was geen boegbeeld van een bepaalde seksuele voorkeur. Het is belangrijk om dat in gedachten te houden. Die labels en groeperingen bestonden toen nog niet. Je kon er geen troost in vinden, waardoor je compleet geïsoleerd raakte.
Meningen
Ook te zien op "Cate Blanchett", "Rooney Mara", "drame romantique" en "Todd Haynes"...
Carol: The talented Mr Haynes
De Amerikaanse filmmaker Todd Haynes bevestigt met elke nieuwe film dat hij tot de top van de Amerikaanse cineasten behoort. Zijn nieuwste, Carol, komt heel dicht bij een meesterwerk. Verder lezen...Mountains May Depart: de Chinese Ontnuchtering
De Chinese regisseur Jia Zhangke werpt wel vaker een kritische blik op zijn land. Maar hij deed het zelden met zoveel emotie. Verder lezen...'Pan': Symfonie van valse noten
Verdient Hugh Jackman applaus of medelijden voor zijn deelname aan dit kapseizende avontuur? Zeg maar beide. Verder lezen...Knight of Cups: De fraaie dwaaltocht van Terrence Malick
'Knight of Cups' ziet er subliem uit. Dit pure distillaat van de cinema van Terrence Malick zal het publiek echter opnieuw opdelen in fans en haters. Verder lezen...The Longest Ride: Romantiek van de lopende band
Op de radio hoor je vaak liefdesliedjes die de indruk geven dat je ze al 100 keer eerder hebt gehoord. The Longest Ride doet hetzelfde in de cinema. Verder lezen...Cinderella: Glitter in het oog
Disney geeft een van zijn bekende tekenfilmklassiekers een live action update. Maar die ziet er wel opvallend bekend uit. Verder lezen...Festival van Cannes... How to train your dragon 2: Cate Blanchett, America Ferrera, Dean deBlois, Jay Baruchel... de filmcrew poseert! (foto's)
Als er één animatiefilm is waar iedereen vol ongeduld op zit te wachten, is het wel How To Train Your Dragon 2! Verder lezen...The Monuments Men
George Clooney schrijft, acteert en regisseert een WOII-film die een magnifiek avontuur voor groot en klein had kunnen zijn. Spijtig genoeg wordt dat potentieel op geen enkel moment benaderd. Verder lezen...Ain't Them Bodies Saints
Met zijn derde film bevestigt de jonge Amerikaan David Lowery dat hij iemand is van wie we nog vaker zullen horen. En wie weet wordt hij dan niet meer automatisch vergeleken met een bepaalde legendarische filmmaker. Verder lezen... Al het nieuws cinema
Two to One - recensie: een film die opvalt door haar bitterzoete mengeling van nostalgie, satire en morele dubbelzinnigheid
Geregisseerd door Natja Brunckhorst — bekend als de jonge hoofdrol uit Christiane F. — vormt deze speelse en bij vlagen tragikomische caper een terugblik op het chaotische kantelmoment net voor de Duitse hereniging in 1990. Verder lezen...Vier films voor wie verre oorden wil bezoeken
De zomer staat in het teken van ambitieuze reisplannen. Hoe verder hoe liever, of hou je het toch bij je achtertuin? Voor iedereen die de wijde wereld wil intrekken, zijn hier vier films die je inspiratie kunnen geven. The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) Er is waarschijnlijk geen film waar... Verder lezen...De Bad Guys 2, een dolle rit voor jong en oud!
Ze probeerden hun leven te beteren, maar het verleden laat zich niet zomaar vergeten. De populairste boevenbende van DreamWorks is terug in De Bad Guys 2, een spetterend nieuw avontuur dat alles overtreft! Verder lezen...Deze 4 nieuwe films wil je in augustus niet missen
Augustus brengt cinema om van te genieten, te voelen en te onthouden. Niet alleen zomerse blockbusters, maar ook films die onder je huid kruipen en blijven hangen, lang nadat het scherm zwart werd. Verder lezen...Liefde sterft nooit... Dracula, vanaf 30 juli op het grote scherm
Luc Besson (Léon: The Professional, La Femme Nikita, Lucy) keert terug met een groots en meeslepend epos dat je zal verrassen: Dracula is geen klassiek horrorverhaal, maar een intense actie/drama met een hart, en een ziel. Verder lezen...Two to One: een knotsgekke DDR-komedie gebaseerd op een waargebeurd verhaal, vanaf 30 juli in de bioscoop
De zomer van 1990. De Berlijnse Muur is gevallen, en Oost-Duitsers krijgen slechts zes dagen om hun Ostmarks om te wisselen voor West-Duitse marken. In de chaos van deze overgang naar een kapitalistisch systeem besluiten jeugdvrienden en geliefden Maren, Robert en Volker een fortuin aan bijna... Verder lezen...Recensie - Fantastic Four: First Steps: de terugkeer van marvelmagie!
Ze maken een entree die doet denken aan de Incredibles: een hechte familie die het opneemt tegen allerhande gespuis die onze planeet teistert. The Fantastic Four zijn effectief zo fantastisch als de film ze presenteert, want Fantastic Four: First Steps is een heerlijk verhaal met exact de juiste... Verder lezen...Zo creëert Luca Guadagnino het ultieme zomergevoel
Een zomer, een landhuis, één zomerliefde. Regisseur Luca Guadagnino geeft ons met zijn "Desire"-triologie - Lo Sono Amore (2009), A Bigger Splash (2015) en Call me by your name (2017) - toegang tot een eindeloze zomer vol mogelijkheden en kansen. En is dat niet exact wat we willen als we naar films... Verder lezen...Julian, het filmdebuut van Cato Kusters, gaat in wereldpremière op gerenommeerd Internationaal Filmfestival van Toronto
Zonet maakte het Internationaal Filmfestival van Toronto bekend dat Julian, het filmdebuut van de 26-jarige Cato Kusters, geselecteerd werd in de officiële selectie Discovery. Daardoor zal de wereldpremière van de film plaatsvinden in september 2025 op dit prestigieuze filmfestival. Verder lezen...The Life of Chuck: Waarom ik bijna begon te dansen op de Kunstberg
Sommige films zijn hun ervaring waard, ongeacht de techniek erachter. 'The Life Of Chuck' is daar een perfect voorbeeld van. Zelfs de cynische ik was diep ontroerd terwijl de aftiteling liep. Al moet ik toegeven dat ik alles, echt alles, van de hand van de Amerikaanse schrijver Stephen King... Verder lezen...