In 1952 schreef Patricia Highsmith — bekend van thrillers als The Talented Mr. Ripley — onder het pseudoniem Claire Morgan een roman die een onverwacht cultsucces werd. The Price of Salt had namelijk niets te maken met moord en bloedvergieten. Het ging om een liefdesverhaal tussen twee vrouwen in New York, de chique societydame Carol en de eenvoudige verkoopster Therese. Meer dan 60 jaar later heeft regisseur Todd Haynes (Far from Heaven, Mildred Pierce) het indringende boek omgebouwd tot een al even memorabele film, Carol. Rooney Mara kreeg op het festival van Cannes een onderscheiding voor haar vertolking als Therese, maar voor mijn part is de absolute ster van de film Cate Blanchett in de rol van Carol. Het is dan ook maar normaal dat zij hier haar zegje mag doen.
Denk je dat de gemiddelde kijker Carol nog altijd eerder ziet als een lesbisch verhaal dan als een liefdesverhaal?
Cate Blanchett: Nee, en daarom is dit het perfecte moment om de film in de zalen te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat Carol zelfs vijf jaar geleden nog vooral opgevat zou worden als een politiek statement. Het landschap of het discours rond relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heeft in veel landen grote stappen voorwaarts gezet. Het gevolg is dat we nu meer oog hebben voor de universele kwaliteiten van het liefdesverhaal dan voor een eventuele politieke agenda.
Er blijven uiteraard nog zowat 70 landen op deze wereld waar homoseksualiteit onwettig is. En ook bij ons is er nog werk, ironisch genoeg als gevolg van de vooruitgang die we geboekt hebben. Carols seksualiteit is een privé-zaak, en dat is zoals het moet zijn. Als je je vandaag out als homoseksueel moet je daar voortdurend over praten, nog meer dan over je job of een andere kant van je persoonlijkheid. Op de keper beschouwd leven we dus nog altijd in een diep conservatief tijdperk. Wie daar niet mee akkoord gaat, is een dwaas.
Carol is een bejubelde film waarin de hoofdrollen vertolkt worden door twee vrouwen. Is dat vandaag misschien belangrijker? Zulke verhalen blijven helaas heel schaars.
Blanchett: Weet je, elke keer als er een film gemaakt wordt met interessante en complexe vrouwenrollen is er iemand die me vraagt ‘Denk je dat deze film een doorbraak betekent?’ of ‘Zitten er meer van dit soort films aan te komen?’. Ik sta ervan versteld dat we elk jaar hetzelfde gesprek voeren. Eerlijk gezegd vind ik dat er veel fantastische rollen zijn voor vrouwen, en er lopen zeker veel fantastische actrices rond. Misschien wordt het tijd om dat onderwerp te laten rusten.
Carol speelt zich af in de jaren ’50. Heeft het tijdperk een invloed op de manier waarop mensen verliefdheid beleven.
Blanchett: Ik denk het niet. Verliefdheid is tijdloos. Mensen denken om een of andere reden dat een vrouw in de jaren ’50 zich anders voelde omdat ze een step-in of een korset droeg. Het komt erop aan om de tijdloze kwaliteiten van verliefdheid te vinden, de binnenkant van verliefd worden. Als je verliefd wordt, is het alsof je iets meemaakt wat niemand ooit heeft meegemaakt. Je raakt de controle kwijt, alsof je in paniek slaat en bang bent. Daarom slaat je hart ook letterlijk sneller. Daar blijft hetzelfde, of je nu een korset of een tangaslipje draagt. Al blijft het natuurlijk gemakkelijk om gewoon alles uit te trekken. (lachje)
De scène waar Carol en Therese tussen de lakens belanden voelt aan als een bevrijding. Was dat ook zo tijdens de opnames?
Blanchett: Ja, om verschillende redenen. Carol en Therese zijn heel geïsoleerde personages. De gevoelens die ze voor elkaar koesteren, vloeken met de wereld waarin ze elk leven. Maar tussen hen is er ook een verschil in leeftijd en in sociale klasse. Ze leggen dus eerst elk een hele weg af om de vlammende emoties te verwerken die ze voelen. Het was dus echt een hele opluchting om dan die scène te kunnen spelen met Rooney. Eindelijk samen!
Ter voorbereiding heb je erotische romans uit de jaren ’50 gelezen. Hoe instructief waren die?
Blanchett: Ik geniet altijd enorm van research. Het is een van de plezierigste aspecten van mijn werk. Het viel me op hoe het boek van Patricia Highsmith waarop Carol zich baseert een van de weinige is met een positief einde. De andere die ik gelezen heb, eindigden allemaal op een moraliserende of negatieve noot. Die boeken gingen over outsiders. Carol was geen boegbeeld van een bepaalde seksuele voorkeur. Het is belangrijk om dat in gedachten te houden. Die labels en groeperingen bestonden toen nog niet. Je kon er geen troost in vinden, waardoor je compleet geïsoleerd raakte.
Meningen
Ook te zien op "Cate Blanchett", "Rooney Mara", "drame romantique" en "Todd Haynes"...
Carol: The talented Mr Haynes
De Amerikaanse filmmaker Todd Haynes bevestigt met elke nieuwe film dat hij tot de top van de Amerikaanse cineasten behoort. Zijn nieuwste, Carol, komt heel dicht bij een meesterwerk. Verder lezen...Mountains May Depart: de Chinese Ontnuchtering
De Chinese regisseur Jia Zhangke werpt wel vaker een kritische blik op zijn land. Maar hij deed het zelden met zoveel emotie. Verder lezen...'Pan': Symfonie van valse noten
Verdient Hugh Jackman applaus of medelijden voor zijn deelname aan dit kapseizende avontuur? Zeg maar beide. Verder lezen...Knight of Cups: De fraaie dwaaltocht van Terrence Malick
'Knight of Cups' ziet er subliem uit. Dit pure distillaat van de cinema van Terrence Malick zal het publiek echter opnieuw opdelen in fans en haters. Verder lezen...The Longest Ride: Romantiek van de lopende band
Op de radio hoor je vaak liefdesliedjes die de indruk geven dat je ze al 100 keer eerder hebt gehoord. The Longest Ride doet hetzelfde in de cinema. Verder lezen...Cinderella: Glitter in het oog
Disney geeft een van zijn bekende tekenfilmklassiekers een live action update. Maar die ziet er wel opvallend bekend uit. Verder lezen...Festival van Cannes... How to train your dragon 2: Cate Blanchett, America Ferrera, Dean deBlois, Jay Baruchel... de filmcrew poseert! (foto's)
Als er één animatiefilm is waar iedereen vol ongeduld op zit te wachten, is het wel How To Train Your Dragon 2! Verder lezen...The Monuments Men
George Clooney schrijft, acteert en regisseert een WOII-film die een magnifiek avontuur voor groot en klein had kunnen zijn. Spijtig genoeg wordt dat potentieel op geen enkel moment benaderd. Verder lezen...Ain't Them Bodies Saints
Met zijn derde film bevestigt de jonge Amerikaan David Lowery dat hij iemand is van wie we nog vaker zullen horen. En wie weet wordt hij dan niet meer automatisch vergeleken met een bepaalde legendarische filmmaker. Verder lezen... Al het nieuws cinema
James Gunn stelt fans gerust over de voortgang van The Batman 2
James Gunn deelt een nieuwe update over The Batman 2, terwijl de opvolger van Matt Reeves binnen het DC-universum nog steeds in ontwikkeling is. Verder lezen...Depardieu voor rechter na incident met Italiaanse paparazzo
De Franse acteur Gérard Depardieu (76) moet in Italië voor de rechter verschijnen voor een incident met een fotograaf in Rome, die foto's van hem en een vriend probeerde te nemen op een plaats waar beroemdheden komen. De acteur en de fotograaf beschuldigen elkaar van geweld. Verder lezen...28 Years Later speelt vanaf 18 juni exclusief in de bioscoop
Wat gebeurt er met de mensheid wanneer hoop vervaagt en de woede blijft? Op 18 juni 2025 keert de legendarische wereld van 28 Days Later terug naar het grote scherm met 28 Years Later, een ijzingwekkende nieuwe film van de hand van Academy Award®-winnaar Danny Boyle en scenarist Alex Garland. Verder lezen...Verdwenen in de toekomst - Op zoek naar Marty McFly's gitaar uit Back to the Future
Marty McFly greep een gitaar in Back to the Future en speelde mee met de band op een schoolfeest in de jaren 1950, waarmee hij ternauwernood wist te voorkomen dat hij uit het bestaan zou verdwijnen, vlak voordat hij terugreisde naar de jaren 1980. De gitaar had in het echte leven minder geluk. Verder lezen...Mond: een explosieve mix van kracht, kwetsbaarheid en onderdrukte verlangens. In de zalen vanaf 18 juni.
In een tijd waarin women empowerment en emancipatie meer dan ooit resoneren, komt MOND als geroepen. Deze energiek gemaakte film is niet alleen een artistiek pareltje, maar ook een intrigerende spiegel van onze tijd. Lovend onthaald op internationale filmfestivals en bekroond met de Jury Prize in... Verder lezen...Pamela Anderson verbaast Naked Gun-fans met een ZEER pikante scène met Liam Neeson
Pamela Anderson was helemaal bereid om een zeer suggestieve scène op haar knieën te spelen naast Liam Neeson in de pikante eerste trailer van de reboot van The Naked Gun. Verder lezen...De toekomst van Mission: Impossible is onzeker
Christopher McQuarrie, de filmmaker achter de iconische actiefilmreeks Mission: Impossible met Tom Cruise, heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid van toekomstige spin-offs. Verder lezen...Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde
Wat is de verhouding tussen mens en natuur? Een vraag die al jarenlang documentairemakers in haar greep houdt. Victor Kossakovsky probeert er met zijn gloednieuwe documentaire Architecton (2024) een antwoord op te geven, door beton als protagonist te nemen. Van verwoeste flatgebouwen in Oekraïne... Verder lezen...Nu in de bioscoop: Santosh, een bloedstollende thriller in het hart van landelijk India
Dompel je onder in de betoverende landschappen en sociale spanningen van een afgelegen regio in Noord-India met Santosh, de aangrijpende nieuwe thriller van regisseur Sandhya Suri, nu in de bioscoop. Verder lezen...Les Enfants Rouges - recensie: prachtig tableau met een bloederige rugzak
'Les Enfants Rouges', nog maar de tweede langspeelfilm van de Tunesische regisseur Lofti Achour, bewijst hoe zinloos geweld om een lapje grond kan zijn. De emotionele queeste die volgt, toont hoe een jongen veel te snel volwassen moet worden. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar verteld met een... Verder lezen...