Sinds Millennium is de Noorse thriller bijna een apart literair genre geworden. En een behoorlijk succesvol genre: wereldwijd zijn er 7 miljoen kopieën verspreid van deze Keeper of the Lost Causes en de vier vervolgfilms.
De serie, die werd bedacht door de Deen Jussi Adler-Olsen, beschrijft de avonturen van twee werknemers van de "vuilbakafdeling" sectie Q, die nagaat of de geklasseerde zaken het wel verdienen om definitief in de politie-archieven te verdwijnen. De film van Mikkel Norgaard - een van de regisseurs van de geweldige politieke serie Borgen - begint met een behoorlijk geslaagde traumatische scène en volgt de onderzoeken van een duo flikken die, buitenspel staand en tegen de wil van de hiërarchie in, een zelfmoord onderzoeken die misschien geen zelfmoord is. The Keeper speelt efficiënt - en met een sprankeltje welgekomen humor - met de regels van het genre (een duo totaal tegenovergestelde flikken, de Deense misanthroop tegenover de empathische moslim, sinistere sfeer en toestanden, grijze kleuren) zonder ze ooit te overschrijden: goed als ontspannend filmpje, waar je niet zonder plezier maar ook zonder veel passie naar kijkt.
We zijn er toch niet zeker van dat een product dat zo op 'safe' speelt als deze film, die duidelijk gokt op de lancering van een franchise, evenveel succes zal kennen als de boeken.