Laten we het wel duidelijk stellen: The Drop is geen Mean Streets. Maar die ambitie had Roskam niet. Maar hij had wel een sterke troef in handen: het boeiende kortverhaal Animal Rescue van schrijver Dennis Lehane.
De hamvraag was echter of Lehane er in zou slagen om die enkele pagina’s op een zinvolle manier uit te breiden naar een script van een 100 pagina’s. En ja, Lehane heeft de geest van het kortverhaal bewaard en het nieuwe materiaal opgebouwd uit scènes die logisch uit de basis konden worden afgeleid. Je voelt wel dat er daar een kortverhaal in verborgen zit, maar de film is sterk genoeg om je daaraan niet te storen. En die sterkte heeft ook te maken met de geweldige cast. Tom Hardy is als een jonge Marlon Brando, James Gandolfini kan je alles doen geloven en Matthias Schoenaerts weet een rol die een clichérol had kunnen zijn om te buigen tot een verrassing. Noomi Rapace is de zwakke schakel, maar ze had dan ook een ondankbaar personage om te spelen. Roskam was in ieder geval zo slim om zich terughoudend op te stellen en zowel Lehane als de cast hun ding te laten doen. Want al te vaak heb je bij zo’n film een regisseur die het allemaal eens zal verbeteren.
Door dat niet te willen doen heeft Roskam een bescheiden, maar trefzekere en relatief authentieke Brooklyn noir afgeleverd.