Is het toeval, of zit er meer achter? Feit is dat we met The Monuments Men en Diplomatie deze week twee films in de zalen krijgen die het over een gelijkaardig onderwerp hebben.
In beide gevallen gaat het om verhalen over mensen die er aan het einde van de Tweede Wereldoorlog alles aan doen om te verhinderen dat het Europese culturele patrimonium schade oploopt tijdens het geweld van de Bevrijding. De manier waarop de twee films die thematiek aankaarten, kan echter niet verder uiteenlopen. Waar George Clooney een (mislukte) poging doet om er een avontuurlijk drama rond te bouwen, pakt de Duitse regisseur Volker Schlöndorff uit met een meeslepende confrontatie tussen twee sterke karakters.
Als de Duitse generaal von Choltitz en de Zweedse consul Raoul Nordling anderhalf uur lang intrigeren, is het omdat ze geen van beiden zwart of wit zijn. Dit is niet het gevecht van de goeie tegen de slechte maar van een extreem principiële militair tegen een doorgewinterde diplomaat. Je leeft mee met Nordling, die zijn opponent aftast om gevoelige snaren en zwakke plekken te vinden. Maar je hebt ook geen moeite om in de legerlaarzen van von Choltitz te stappen, die de bevelen van zijn Führer niet zomaar kan negeren.