Hoe zou u het verhaal samenvatten?
David O. Russell: In deze film moet je verliefd worden op Irving en Sydney, twee heel mooie en typisch Newyorkse personages. En je wil dat ze slagen in hun crimineel opzet. Maar later wordt de vraag hoe ze zullen slagen als die FBI-kerel hen in zijn macht heeft.
In hoeverre heeft u sympathie voor het personage van Irving, gespeeld door Christian Bale?
David O. Russell: Ik heb nog nooit een personage gezien zoals dat van Christian Bale. Maar ik wist dat Christian erop zou springen. Hij zou het heel moeilijk hebben gehad om neen te zeggen tegen de rol van Irving. Het is immers zo’n heel specifiek personage uit de Bronx, een kerel met een groot hart, die echt van zijn kind houdt. Hij doet wel zijn best, maar hij komt nu eenmaal uit een milieu waar je heel geslepen moet zijn om te overleven. Dat is iets wat me persoonlijk raakt, want mijn vader was een zakenman in jaren 60 en 70 en hij was bijna zoals die vader van Irving. Mijn pa was extreem eerlijk en dat is hij nog steeds. Als kind zag ik hoe ze in de zakenwereld op veel vlakken van hem profiteerden en dat had een grote impact op mij. Dit was immers een heel aardige man die constant gekwetst werd. Ik ging helemaal mee met beide zijden van Irving, de zijde waarbij hij zijn eerlijke vader bewonderde en de zijde van hem die zei:”Dit mag mij nooit overkomen. Hoe word ik slimmer en meer geslepen dan de rest van de wereld?” Maar het personage in de film is nog extremer dan dat.
Bale ziet er niet meteen aantrekkelijk uit, maar blijkbaar valt hij wel in de smaak bij zowel mannen als vrouwen. Wat is zijn geheim?
David O. Russell: Weet je, Christian speelt hier een kerel met een dike buik en een bijna kaal hoofd waarover hij de rest van zijn uitgedund haar kamt. Hij is wel stijlvol, heeft een goed hart en zielvolle ogen en straalt vertrouwen uit, maar hij is hoe dan ook een crimineel. En toch, heel wat vrouwen die de film gezien hebben vinden hem heel sexy, wat ik grappig vind. Maar ik denk dat dat ergens een logische reactie is. Het personage zegt in de film waarom hij zo aantrekkelijk is: het gaat immers niet om ‘conning’ (oplichten), maar over ‘confidence’ (vertrouwen). Wat die ‘con artists’ (oplichters) doen, is niet louter een truc, ze geven ‘confidence’ (vertrouwen) aan mensen en stralen dat ook uit. Dagelijks. Dat maakt die mensen dus heel aangenaam.
Sydney, het personage van Amy Adams, is essentieel voor het verhaal. Ze stuwt het bijna…
David O. Russell: Ja, het personage Sidney Prosser dat zich ook Edith Greensley noemt heeft zoals Irving een kleinburgerlijk verleden, maar wel grote ambities. Zij brengt haar dromen mee naar Irving en hun liefde voor elkaar geeft hen een bijzondere kracht. Want eigenlijk, aan de basis van ‘American Hustle’ ligt een echte liefdesgeschiedenis, niet zomaar een verhaal over oplichters. Ik zie Sydney en Irving niet zomaar als criminelen die dingen stelen. Het zijn mensen zoals wij allemaal die in een magische wereld willen leven. Het is belangrijk dat wij op hen verliefd worden zodat we ook verliefd kunnen worden op hun passie voor het leven
Voert u voor ons een show op zoals uw personages een show opvoeren?
David O. Russell: Absoluut, een show opvoeren hoort nu eemaal bij verhalen vertellen, of je nu een verhaal aan je kinderen vertelt voor ze slapen gaan of een filmverhaal vertelt aan toeschouwers in een zaal. Ze moeten een zeker enthousiasme of magie voelen in mijn vertelling om mij te volgen. Zelf voel ik die magie wanneer Christian Bale iemand speelt die hij nog nooit gespeeld heeft.
Waarom castte u Amy Adams als Sydney?
David O. Russell: Amy is niet alleen heel intens en gevoelig, maar ik vind het heerlijk om een soort van mastermind uit haar te filteren. Want Amy is niet alleen ongelofelijk slim, ze is ook heel intuitief. Ik heb dan ook het personage van Sydney/Edith opgebouwd rond Amy zoals ik haar zie, eerder dan dat ik haar een rol opdrong.
Opvallend zijn de sterke vrouwen in uw films. Ook nu weer…
David O. Russell: Ja, ik wil dat de vrouwen in mijn films even sterk zijn als de mannen. Want ik wil dat ze heel krachtige aanwezigheden zijn. Ik denk echt dat je een film kan optllen tot een enorm rijk schouwspel wanneer vrouwen heel sterk en extreem complex zijn.
Was Jennifer Lawrence een evidente keuze voor de vrouw van Irving?
David O. Russell: Irving heeft twee heel complexe elementen in zijn leven. Hij heeft zich heruitgevonden als een nieuw mens die een heel succesvol en heerlijk leven leidt samen met de liefde van zijn leven, Sydney. Maar dan ontdekken we dat hij ook een zoon en vrouw heeft. Maar die vrouw, Rosalyn Rosenfeld, vormt een groot probleem. Ze is complex, geslepen en zeer, zeer neurotisch. Maar in het feit dat ze zo lastig en krankzinnig uit de hoek komt, zit in zekere zin ook haar genialiteit. Wie kan zoiets spelen? Ik denk dat Rosalyn heel charmant en onvoorspelbaar moet overkomen, en dat kan alleen Jennifer Lawrence. Jennifer geeft je bovendien alles vanuit het diepste van haar ziel. En heel bijzonder aan haar is dat ze haar ziel uitstort en dan onmiddellijk opnieuw haar normale zelf wordt.