Het verhaal van David O. Russell bevat evenveel ups als downs. De scenarist-regisseur maakte indruk met weerbarstige klassiekers Three Kings en I Heart Huckabees, films even bekend om hun achter-de-schermen-perikelen dan om hun kwaliteiten.
Daarna kelderde zijn reputatie door het afspringen van Nailed, een tragikomedie over een vrouw die na een ongeluk in een nymfomane verandert, vanwege het faillissement van de productiemaatschappij. Met boksdrama The Fighter en psychokomedie Silver Linings Playbook maakte hij echter een comeback van jewelste – en schopte hij het tot Oscarfavoriet.
Ook met deze losjes op feiten gebaseerde zwendelprent maakt Russell kans op 10 Oscars. Hoe hij dat geflikt heeft, is niet helemaal duidelijk. Goed, de acteurs – waaronder terugkerende krachten Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper en Jennifer Lawrence – spelen de pannen van het dak. Wat wil je ook? Onder die seventieskostuums en dikke lagen make-up gaan personages van vlees en bloed schuil. Aan het scenario schort echter voldoende om een heuse ‘rewrite’ te eisen.
In het kort: Russell neemt teveel hooi op zijn vork. Naast de romance van twee ‘con artists’ krijg je ook het relaas van een ambitieuze FBI-agent én de historie van een corrupte politicus. Bovendien kan Russell het niet laten om alles in een heuse visuele overload onder te dompelen.