'Elysium' ligt helemaal in het verlengde van 'District 9'. Je hebt opnieuw een conflict tussen twee werelden en een sluimerende revolutie van onderdrukten. Maar de big-budget film 'Elysium' is meer mainstream en werd wat minder satirisch opgevat. Hoewel de satire nog zeker aanwezig is. Het verhaal lijkt zelfs een beetje op een stoute actieversie van het tweede deel van 'Wall-E' waarin flink gelachen wordt met de moddervette rijken die zich in een geïsoleerde maatschappij hebben opgesloten. Maar de queeste van de held (Matt Damon) blijft bloedernstig. Ze bevat echo's van de oude western en film noir waarbij het hoofdpersonage, die besloten heeft om voor niemand zijn nek uit te steken, tegen wil en dank een revolutionair en zelfs een Messias wordt. 'Shane', 'Casablanca' en 'To have and have not' zijn niet veraf. Blomkamp versterkt dat personage door hem twee interessante antagonisten te geven, de fascistoïde beschermengel (Jodie Foster) die liberale bureaucraten rauw lust en de psychopathische en racistische huurling die met een deel van zijn brein nog in de Apartheid zit (Sharlto Copley die de show steelt). Het eindresultaat is alvast meeslepend, geloofwaardig en zinvol, ook al krijg je daar een flink portie popcornactie bij. Van Blomkamp zullen we nog veel horen. Dat staat vast.