In ‘Flight Risk’ bestuurt Michelle Dockery een piepklein vliegtuigje hoog boven de wildernis van Alaska terwijl een kalende Mark Wahlberg haar probeert te vermoorden. Regisseur Mel Gibson kiest dus voor een verrassende casting. Alleen jammer dat de rest van de film het vooral moet hebben van zijn entertainmentgehalte.
Met Mark Wahlberg op de poster en Mel Gibson als regisseur verwacht je misschien dat ‘Flight Risk’ een traditionele, politiek incorrecte actiefilm is met een “echte” man in de hoofdrol. Gibson is immers berucht omwille van zijn seksistische uitspraken.
Maar wie een testosteronbom verwacht, komt bedrogen uit. In plaats daarvan ligt de focus sterk op Michelle Dockery, terwijl Wahlberg genoegen moet nemen met een - laat ons zeggen - aanwezige bijrol.
Dockery speelt een Amerikaanse agente, Madolyn, die een voortvluchtige boekhouder (Topher Grace) arresteert in hartje Alaska. Ze escorteert hem in een rammelend vliegtuigje naar de stad Anchorage, maar hun piloot, gespeeld door Wahlberg, blijkt een huurmoordenaar te zijn met een eigen agenda.
Gibson probeert met andere woorden zijn besmeurde blazoen wat op te poetsen met ‘Flight Risk’. Hij reikt niet naar de sterren zoals hij deed met ‘Braveheart’ (1995) en hij pakt het zelfs nog kleiner aan dan ‘Hacksaw Ridge’ (2016). In plaats daarvan kiest hij voor een simpele thriller die genoeg boeit zolang je verstand op stand-by staat.
Lady Mary wordt brat
‘Flight Risk’ is niet Michelle Dockery’s eerste actiefilm op een vliegtuig. In 2014 speelde ze een hostess naast Liam Neeson in ‘Non-Stop’. Het grote verschil met die film is dat Dockery deze keer heel wat meer klappen moet incasseren en bovendien dat ze die ook terug mag uitdelen.
Ik zou schrijven dat ze haar reputatie als de ‘demure’ Lady Mary zo definitief achter zich laat, ware het niet dat een derde Downton Abbey film op 12 september dit jaar uitkomt. In een vliegtuig boven Alaska kan Dockery zichzelf toch even bewijzen als een competente agente met een ijzeren vuist.
Maar ondanks het sterke vrouwelijke hoofdpersonage, kan het scenario het niet laten om Madolyns vrouwelijkheid als pointe te gebruiken. ‘You don’t sound like a pilot’, krijgt Madolyn te horen als ze door de boordradio om hulp roept en Wahlbergs’ personage haalt het bloed van onder haar nagels met ongepaste opmerkingen.
Wie heb ik aan de lijn?
Ook wie afgaat op de trailer komt voor een schokkende ontdekking te staan. Hoewel de film wordt afgeschilderd als een actiefilm is het toch vooral een thriller in de geest van ‘Den skyldige’ uit 2018 (‘The Guilty’ in het Engels). Het gros van de dialogen vindt immers plaats door de boordradio van het vliegtuig.
De spanning moet komen van de gesprekken tussen Madolyn en haar oversten. ‘There is a mole’, beseft ze hardop, maar wie kan ze vertrouwen? Ondertussen komt een moordlustige Wahlberg bij op de achtergrond. Die mix van clichés is zeker geslaagd. ‘Flight Risk’ is dan ook niet meer dan een oerdegelijke entertainmentfilm.
Daarnaast voelen de actiescènes nogal aan als een verplichting, maar zonder dat de filmmakers daar echt op willen focussen. Zulke conflicten passeren zonder veel consequenties alsof de makers haast hadden. Even roepen, even slaan, even in duikvlucht gaan en dan weer verder. Leuk? Ja. Interessant? Matig.
‘Verstand op nul en laat maar komen’, zou mijn vader zeggen als hij neerploft in de zetel om een film te kijken. ‘Flight Risk’ is dan ook een perfecte film voor hem. Geen diepgaand plot, maar een thriller die - hoewel matig - blijft boeien tot het laatste beeld.
Flight Risk speelt nu in alle Belgische bioscoopzalen. Ontdek hier de programmatie van de film.