De vijfde Beatle, dat was Brian Epstein, de manager van misschien wel de bekendste band in de geschiedenis. 'Midas Man' volgt het leven van deze briljante gay man doorheen zijn professionele succes en zijn persoonlijke tragedie. Het resultaat is een entertainende film die even sterk inzet op de lach als op de traan.
Brian Epstein (Jacob Fortune-Lloyd) - van bescheiden Joodse afkomst - verkoopt vinylplaten in de meubelwinkel van zijn ouders wanneer hij per toeval terecht komt bij een optreden van vier enthousiaste jonge muzikanten die zichzelf 'The Beatles' noemen. Zijn assistent haalt er zijn neus voor op; hij vindt ze te rommelig spelen en te boertig praten. Maar Epstein heeft enkel oog voor hun bezwerende effect op het publiek. 'Ik ga hen managen', zegt hij bij het buitenkomen en nee, hij maakte geen grapje.
'Midas Man' volgt de manager in wiens handen alles in goud veranderde. We zien zowel het succes van zijn carrière als de tragiek van zijn persoonlijke leven. Daarvoor springt het scenario lichtvoetig van de ene anekdote naar de andere. De nostalgie naar een verdwenen muziekindustrie sleurt het publiek mee. Daarvoor werd echter geen enkele Beatles-song gebruikt. Toch stoort die afwezigheid niet; de film gaat immers over een man die groter was dan de Beatles, geloof het of niet.
Een lach
Regisseur Joe Stephenson verfilmde met 'Midas Man' het bestaande verhaal van een uitzonderlijk gewiekste gay zakenman. Daarmee toont hij opnieuw aan dat hij een geweldige 'ally' is voor de LGTBTQ+-gemeenschap. In zijn vorige film 'Doctor Jekyll' (2023) castte hij bijvoorbeeld al de cross-dressende Suzy Eddie Izzard in de titelrol.
Nu is Jacob Fortune-Lloyd aan de beurt. Hij mag in maatpak optreden als de ongemakkelijke Brian Epstein. Wanneer de acteur zich tot het publiek richt, schemert zijn natuurlijke charisma door en dreigt Epstein even te verdwijnen, maar hij hervindt zijn rol steeds terug. Epstein weet te allen tijde wat te doen en hoe hij dat moet doen. Hij heeft alleen moeilijkheden met dat over te brengen en daarin blinkt Fortune-Lloyd het meest uit.
Naast hem staan vier jonge acteurs die uitzonderlijk geloofwaardig gecast zijn als de vier Beatles. Hun ruimdenkende enthousiasme kan niet anders dan een glimlach op je gezicht toveren. Ze maken grappen, zijn rommelig en ongewassen, maar wanneer Epstein hen in maatpak stopt en hen leert als één man te buigen voor het publiek, zie je wat de manager in hen zag vanaf het prille begin.
En een traan
Het succesverhaal van Epsteins carrière contrasteert met de eenzaamheid en aftakeling in zijn privéleven. Ook daarin staat Stephenson's LGBTQ+-activisme centraal. Hij legt de linkt tussen de verstikkende onderdrukking van queer personen en Epsteins verslaving. Dat herinnert het publiek eraan dat mentale problemen binnen de queer gemeenschap geen uiting zijn van persoonlijke zwakte, maar vaak zijn ingegeven door het onbegrip van de maatschappij.
Om mannen te ontmoeten, dwingt de toenmalige wet hem om zich 's nachts te begeven in ongure steegjes. Regelmatig zit de politie hem achterna. Hij neemt zijn eerste pil na zo'n scène. Rondom hem krijgen gelukkig getrouwde hetero koppels kinderen, terwijl hem het huisje, het tuintje en het boompje wordt ontzegd. Deze constante, denigrerende sfeer duwt Epstein langzaam richting zijn breekpunt.
'Midas man' toont een schitterend verhaal van een bijzondere queer man. Dat doet het met goede muziek en heel wat flair, al sleurt het tempo enigszins en schuwen de makers de clichés niet. Epstein had van deze film een betere biopic gemaakt, daar ben je wel zeker van na het kijken van 'Midas Man'. Op die manier is hij dan toch weer geslaagd.
Ontdek hier de programmatie van de film in je dichtstbijzijnde bioscoopzaal.
Cinenews-journalist: Senne Cambré