‘The Wild Robot’ is de meest hartverwarmende animatiefilm van het jaar. Regisseur Chris Sanders sprokkelt opnieuw een ongebruikelijk gezin bij elkaar waar iedereen voor smelt. Terwijl je met open mond naar de animatie staart, lepelt het scenario je ondertussen enkele belangrijke boodschappen in; dat noemt men een win-winsituatie.
De robot Roz (Lupita Nyong’o) ontwaakt op het strand van een verlaten eiland. Nu ja, verlaten als je de weelderige plantengroei en het bruisende dierenleven niet meerekent. De robot groeit in sneltempo uit tot een veelzijdige hulpverlener - al blijft ze in de ogen van de dieren “het monster”. Dat verandert wanneer ze per ongeluk een baby-gansje (Kit Connor) redt uit de klauwen van de slinkse vos Fink (Pedro Pascal). Ze neemt de taak op zich om het kuikentje klaar te stomen voor de grote migratie van ganzen in de herfst.
Uit de weg ‘Lilo and Stitch’ (2002) en maak plaats voor ieders nieuwste favoriete found family: de vriendelijke robot, de cynische vos en het naïeve gansje. Het is geen toeval dat regisseur Chris Sanders eerder zowel ‘Lilo and Stitch’ als ‘How to Train your Dragon’ maakte. Dat doet hij opnieuw goed, want het ziet ernaar uit dat ‘The Wild Robot’ uitgeroepen kan worden tot beste animatiefilm van het jaar. De liefde en de steun van het brede publiek heeft deze verfilming al.
Zachtaardig
Het verhaal over de liefde van een familie is dan ook universeel en slaat aan bij jong en oud. Iedereen droomt van een wereld waarin een product van kille massaconsumptie een staakt-het-vuren waarmaakt in het voedselweb omdat het leerde liefhebben. En dat allemaal omdat Roz letterlijk begint te gloeien wanneer ze kuikentje Brightbill ontmoet.
Fink de vos zegt daarentegen: ‘Vriendelijkheid is geen vaardigheid om te overleven.” Toch verzacht Roz het sentiment van de neutrale Fink. Wanneer ze de dieren op het eiland redt uit een meedogenloze sneeuwstorm, smelt het publiek even snel als de sneeuw op de vacht van Fink. Misschien zijn liefde en vriendschap wel degelijk een overlevingstactiek. Door samen te klitten als een familie, vergroot je je overlevingskansen. Zeker wanneer het eiland bedreigd wordt door een leger aan vernietigingsrobots is alle hulp meer dan welkom.
Tezelfdertijd is er evenzeer aandacht voor het individu. ‘Fly like you, not like them’, zegt Fink tegen Brightbill. Het gansje is tegen die tijd opgegroeid tot een uniek beestje dat niet goed weet hoe hij zich als gans moet gedragen. Kit Connor maakt robot geluidjes terwijl hij door het hoge gras waggelt en zwemmen doet hij met zijn vleugels zoals een mens. Uiteindelijk maakt dat allemaal niet zo veel uit. Wat hij niet goed kan, kan hij leren. Zolang hij maar een goed gansje is.
Vergelijkbaar maar uniek
De film vertelt het verhaal op zijn eigen manier, maar is natuurlijk schatplichtig aan enkele grote namen die hiervoor kwamen. Naast ‘Lilo and Stitch’ (2002), zijn ook de vergelijkingen met de films ‘The Iron Giant’ (1999), ‘The BFG’ (2016) en ‘Wall-E’ (2008) nooit veraf.
Uit die eerste twee films zien we het thema van onterechte vooroordelen terugkomen: Roz ziet eruit als een monster, maar is dat niet. Haar programma is ontwikkeld om elke taak tot een goed einde te brengen. Zolang die taak goedaardig is, is er geen probleem. Verder herschrijft ze haar code zodat ze een hart groeit afzonderlijk van haar core processor.
Uit die tweede film, ‘Wall-E’ zien we de milieuactivistische boodschap terugkeren die in dit geval is uitgebreid naar klimaatactivisme: in het toekomstbeeld van ‘The Wild Robot’ steeg de zeespiegel tot boven de Golden Gate Bridge en is landbouw alleen nog mogelijk onder beschermende glazen koepels. Het is geen opgestoken vingertje, gewoon een bittere realiteit en een waarschuwing.
Donder en bliksem
De tekenstijl combineert het beste van de animatiewereld. Enerzijds gebruikt men technieken uit de moderne 3D-animatie en anderzijds voelt de tekenstijl aan als die van een Disneyfilm van de vorige eeuw. Zo voelt alles vertrouwd aan en houden de makers elke scène toch prikkelend en dynamisch.
De vraag is of de films van productiehuis Dreamworks die kwaliteit ook kunnen behouden in de toekomst. ‘The Wild Robot’ is namelijk de laatste film die Dreamworks volledig zelf produceerde. Vanaf volgend jaar zal het bedrijf delen van haar productie uitbesteden aan externe bedrijven. Dat deden ze al, maar vanaf volgend jaar is dat dus hun enige manier van werken.
Hun partner voor de toekomst is Sony Pictures Imagework - bekend van de franchises ‘Cloudy with a chance of meatballs’ en ‘Hotel Transylvania’. Tegelijkertijd belooft Dreamworks dat het creatieve deel van de productie volledig binnen het productiehuis zal blijven.
Ondertussen vliegen werknemers de deur uit als gevolg van stijgende productiekosten en de afgelopen stakingen. Daarnaast zullen verschillende vaste werknemers hun contract niet hernieuwd zien.
Het stormt dus bij Dreamworks en misschien is ‘The Wild Robot’ een van de laatste films van zijn soort. Gelukkig dringt dat allemaal niet door tot in de cinemazaal. Daar kan je gewoon genieten van een film waarin een robot leert liefhebben en een gans vecht tegen een demagogisch A.I. systeem.
Ontdek hier de programmatie van de film in je dichtstbijzijnde bioscoop.
Cinenews-journalist: Senne Crambé