Speak No Evil: Wanneer is genoeg genóég? - Actueel Cinema

   - 
Speak No Evil: Wanneer is genoeg genóég?

‘Speak No Evil’ waarschuwt het publiek: vakantievrienden zijn geen echte vrienden en het is best oké om je ongemak te uiten. Doe je dat niet, dan kom je terecht in gruwelijke problemen. Op film zorgt dat voor een bloedstollende mix van horror en komedie.

Op vakantie raakt een Amerikaans koppel (Scoot McNairy & Mackenzie Davis) bevriend met een Brits koppel (James McAvoy & Aisling Franciosi). Ook hun kinderen kunnen het goed met elkaar vinden. Het blijkt dat de Amerikaanse Agnes (Alix West Lefler) een rustgevend effect heeft op de Britse Ant (Dan Hough), die door een aandoening aan zijn tong niet kan spreken.

Wanneer later Ben (Scoot McNairy) en zijn gezin uitgenodigd worden op de afgelegen boerderij van Paddy (James McAvoy), ontaardt hun affectie in een nachtmerrie. De Britten - ja, de Britten - zijn luid en overschrijden steeds meer grenzen. Ondertussen blijven de Amerikanen -  ja, de Amerikanen - stilletjes glimlachen. Ze krijgen geen lelijk woord over hun lippen op gevaar voor eigen leven.

Blumhouse - het productiehuis achter onder meer ‘Get Out’, ‘The Invisible Man’ en ‘M3gan’ - zet dit najaar ‘Speak No Evil’ op het filmmenu. Scenarioschrijver en regisseur James Watkins baseerde het script op dat van de Deense horror-thriller ‘Gæsterne’ uit 2022. Daar nam hij het merendeel uit over, maar hij paste wel het een en ander aan aan; wellicht deed hij dat om het publiek niet naar huis te moeten sturen met een depressie.

Alles voor de schone schijn

Als horror het genre is van verhalen met een waarschuwing, dan is ‘Speak No Evil’ de ultieme horrorfilm voor het welgestelde publiek van de eenentwintigste eeuw. Klemmen we onszelf niet allemaal vast in een verstikkende beleefdheid om toch maar niemand voor het hoofd te stoten? Laten we niet te gemakkelijk over ons heen lopen?

Zowel in het origineel als in deze remake is dat gelijk aan zelfmoord. Toch blijven de Amerikanen verstokt vriendelijk tot het bittere eind. Uiteindelijk wil je brullen naar het scherm dat ze moeten vluchten, maar, oh nee, ‘we have to say goodbye at least’. Terwijl dit in een andere film kan leiden tot frustraties, trekt het in deze film de spanning alleen maar strakker.

Die spanning hangt af van de ongemakkelijke chemie tussen de acteurs. De Amerikaanse Ben is hulpeloos tegenover de intimiderende Paddy. Louise is lange tijd besluiteloos, terwijl de Britse Ciara het lef heeft om Agnes herhaaldelijk de les te spellen. ‘Please stop telling my child what to do,’ is de reactie van Louise en vervolgens dwingt Paddy beide betrokken partijen om zich te verexcuseren: ‘Now Louise, is there something you would like to say?’ En verdomme, ze doet het nog ook!

Liefhebbers kunnen dieper graven in de overige sociale commentaren in de film. Je vind er de ongezonde aantrekkingskracht van Paddy’s toxische mannelijkheid terug, hoe intergenerationeel trauma een kind (mis)vormt en de vraag wat het verschil is tussen ‘anders’ opvoeden en ‘fout’ opvoeden.

Gekopieerd huiswerk

De remake gaat minder terughoudend te werk dan het origineel en dat heeft zijn voor en nadelen. Enerzijds werkt het origineel beter als een muizenval waar je als publiek even onbezorgd in trapt als de hoofdpersonages. Anderzijds is de spanning in de Amerikaanse versie al veel vroeger aanwezig en wrijft de regisseur de dreiging vanaf het begin in je gezicht.

Daarnaast maakte Watkins zijn film heel wat komischer dan zijn Deens-Nederlandse inspiratiebron - hoewel Blumhouse de film niet zo promoot. Wanneer de gestoorde Ciara (Aisling Franciosi) haar vraagt of alles in orde is, antwoordt Louise (Mackenzie Davis) - met een breekmes in de hand -  schaapachtig ‘yea, we’re all good’. Zo krijgt het publiek bij tijd en stond een moment om op adem te komen.

Watkins drukt vervolgens het Hollywood-gaspedaal volledig in met een derde act die hij toevoegde. ‘Ik zag een kans om de keuzes en de agency van de hoofdpersonages verder te onderzoeken’, zegt de regisseur. Hij noemt het oorspronkelijke einde een ‘nihilistische slag in het gezicht’, maar in zijn film mag het publiek iets geruster naar huis vertrekken.

‘Speak No Evil’ is een gitzwarte komedie, een satire met een boodschap - zij het minder provocerend dan het origineel. Als iemand u vraagt wat u van de film vond, vertel dan de waarheid. U bent gewaarschuwd.

Cinenews-journalist: Senne Cambré

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

The Tasters: een meeslepend en aangrijpend oorlogsdrama - Actueel
Actueel

The Tasters: een meeslepend en aangrijpend oorlogsdrama

Berlijn, 1943. De stad ligt in puin na verwoestende bombardementen. Te midden van chaos en wanhoop vlucht de jonge Rosa op zoek naar veiligheid. Haar tocht leidt haar naar een afgelegen dorp in Oost-Pruisen, vlakbij de beruchte Wolfsschanze, het zwaarbewaakte hoofdkwartier van Adolf Hitler. Verder lezen...
UGC viert 50 jaar Cinéart - Actueel
Actueel

UGC viert 50 jaar Cinéart

In 2025 viert de Belgische distributeur Cinéart zijn vijftigste verjaardag. UGC slaat de handen in elkaar met deze iconische partner om het publiek een retrospectieve aan te bieden die een halve eeuw van passie en durf in de kijker zet. Verder lezen...
Julian, het filmdebuut van Cato Kusters, opent Film Fest Gent - Actueel
Actueel

Julian, het filmdebuut van Cato Kusters, opent Film Fest Gent

'Julian', het langspeeldebuut van de Belgische regisseur Cato Kusters, is de officiële openingsfilm van Film Fest Gent 2025. Op woensdag 8 oktober trapt Kusters het internationaal filmfestival op gang. 'Julian', geïnspireerd op het gelijknamige boek van Fleur Pierets, is een ontroerend en... Verder lezen...
Girls on Film & Girls on Film: De Podcast - Najaar 2025 - Actueel
Actueel

Girls on Film & Girls on Film: De Podcast - Najaar 2025

Chiara, Sofie en Eline van Girls on Film brengen hun liefde voor cinema en feminisme graag naar jouw zaal of werking. Of het nu gaat om een interessante inleiding, een inspirerende lezing, een Q&A met makers, of een gastoptreden in jullie podcast - wij denken graag mee over hoe we samen je publiek... Verder lezen...
Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart - Actueel
Actueel

Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart

Even simpel als de titel is, zo eenvoudig is de documentaire 'Être ét avoir'. Een klein schooltje in het zuiden van Frankrijk en een gedreven leerkracht; rechttoe rechtaan gefilmd, maar oh zo mooi. Hij wordt geprezen als een bescheiden, impressionistische documentaire en daar voeg ik graag nog aan... Verder lezen...
Speak No Evil

Speak No Evil

Thriller, Drama  Regie: James Watkins Met: James McAvoy, Mackenzie Davis, Scoot McNairy Wanneer een Amerikaans gezin wordt uitgenodigd om het weekend door te brengen op het idyllische landgoed van een charmante Britse familie waarmee ze op vakantie bevriend raakten, verandert wat begint als een droomvakantie al snel in een nachtmerrie.

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: