The Gunman, Inside Out, Entourage... Uw Cinereview - Actueel Cinema

-

Vijf jaar na de geweldige Up komt Pete Docter terug met een nieuwe wonderlijke Pixar productie ! Inside Out nodigt ons uit in het hoofd van een jong meisje waarin haar emoties de vorm aannemen van onweerstaanbare personages. Een eenvoudig verhaal, maar zo inventief en ontroerend, waarin elk van ons zich wel zal herkennen. De ouderen zullen hier en daar een traantje laten, terwijl de jongeren met wat meer inzicht de filmzaal zullen verlaten. Haast u naar uw dichtsbijzinde bioscoop en mis dit nieuwste animaitie pareltje niet ! Een welgemeende proficiat Pixar !

In Difret toont de Ethiopische regisseur Zeresenay Berhane Mehar ons de moeilijke positie van de vrouw in zijn geboorteland, en dit met intelligentie en subtiliteit. Hij vertelt ons het waargebeurde verhaal van Hirut, een jong meisje van 14 die na een traditionele ontvoering haar kandidaat verkrachter vermoordt. Doorheen het lot van dit tienermeisje komen we meer te weten over deze vrouwen, die het dubbel slachtoffer zijn van justitie en die zichzelf terug op moeten bouwen in een maatschappij die hen weigert.

Entourage, de bekende serie van HBO heeft nu ook eindelijk een film. Heeft u haar gemist ? Jammer genoeg stelt de film, geregisseerd voor de fans van de serie, wat teleur. Sinds de serie zijn Vince Chase en zijn vrienden niet echt verder ontwikkeld, ze halen nog steeds dezelfde fratsen uit en hebben nog steeds onenightstands… Al die jaren in Hollywood hebben hen kennelijk niet veel bijgebracht. Veel hoop blijft er niet meer over. Hetzelfde geldt voor de toeschouwer, die deze seksuele escapades enkel ziet als commercieel ingrediënt om de serie wat te kruiden.

We eindigen met wat actie in The Gunman. Sean Penn kruipt hier voor de allereerste keer in de huid van een actieheld… wedden dat hij de smaak snel te pakken heeft ? De film, in het kort : « De internationale huurmoordenaar Martin Terrier (Sean Penn) moet zijn naam zuiveren, om te ontsnappen aan de organisatie waar hij ooit voor gewerkt heeft. »

Ook nog op het programma deze week : En Equilibre – over het verhaal van Marc, verlamd na een val van zijn paart – Une Seconde Mère – een reis naar Brazilië, tussen traditie en moderniteit – Code M – over Isabel die op zoek gaat naar het legendarische zwaard van D’Artagnan – en Felix – waarin we een 14-jarige jongen in volgen die proeft van twee werelden.

Tot volgende week voor meer Cinenews !