Al het nieuws over "Notes on a Scandal"

Notes on a Scandal - Bespreking

Notes on a Scandal

Er zijn van die films waar je niet ongehavend van thuiskomt, maar strompelend en getormenteerd. 'Notes on a scandal' is een parel van de zevende kunst. De verbitterde, droge en strenge onderwijzeres Barbara (Judi Dench) dwingt...

• Een beklijvende film
    Voor mijn bezoek aan de bioscoop had ik al wat over de film gelezen. Het interview met Judi Dench in De Morgen van enkele weken geleden vond ik bijzonder interessant. Dat ik toen al het gevoel had dat ik niet akkoord kon gaan met de analyse van De Foer in De Standaard, werd vandaag tijdens de vertoning van deze beklijvende film alleen maar sterker.

De acteerprestaties van Dench en Blanchett zijn ronduit verbluffend. Het is voor de kijker die van bij de start in de rol van observator van de evolutie van de relatie tussen de vrouwelijke hoofdpersonages wordt geplaatst, genieten van de eerste tot de laatste minuut. De actrices zetten levensechte karakters neer, personages met een diepte die zich niet zo gemakkelijk en snel laten kennen. Zoiets boeit me enorm. Het is na de voorstelling dan ook een fantastische ervaring Sheba, maar vooral Barbara nog verder te proberen te doorgronden. Het is de kracht van de regisseur en de scenarioschrijver dat zij voor hun publiek vragen oproepen eerder dan antwoorden te geven. Eén van die vragen is: waarom is Barbara de vrouw geworden die ze is? Wat in haar verleden heeft ervoor gezorgd dat zij eenzaam is, dat zij mist? Zij zoekt een levensgezellin maar 'kiest' altijd een vrouw die haar onmogelijk dat kan geven wat ze wil. Dat ze uit die foutgelopen relaties niets 'leert', is ook al merkwaardig. Zij leeft een leven in haar dagboeken, dat ze in de werkelijkheid wil omzetten. Belangrijk in dit verband is de scène waarin Sheba Barbara's droom over de Dordogne aan diggelen slaat.

De film is met een vaart in beeld gebracht maar de blikken van de personages zijn onvergetelijk. Dat ik als kijker daarbij niet eens bewust was van de muzikale begeleiding van de scènes, zegt veel over de knappe regie en voortreffelijke actrices.

• Uitmuntende acteerprestaties.
    Een film, de moeite waard om te gaan zien. Schitterende vertolkingen van Cate Blanchett en Judy Dench. Indrukwekkend gewoon.

• Een zware film, maar eentje die je moet zien!