Het 68ste filmfestival van Cannes zit er bijna op. Maar eigenlijk moet het zwaarste werk nog komen. Joel & Ethan Coen hebben nu de taak om uit de competitietitels een palmares samen te stellen. Dat zal niet meevallen in een editie zonder uitschieters. Het neemt weg dat wij alvast onze eigen prognose proberen.
Beste scenario: Chronic van Michel Franco
Indringend verhaal over een thuisverpleger die zich ontfermt over terminale patiënten. Franco bewijst dat je een sterk verhaal kan vertellen zonder de kijker te overstelpen met psychologische uitleg.
Beste regie: Hou Hsiao-hsien voor The Assassin
Taiwanese martial arts-cinema met een bijzondere persoonlijkheid. De regisseur vindt de plot namelijk niet belangrijk, zolang je maar geniet van de beeldenpracht. En die is inderdaad indrukwekkend.
Beste acteur: Vincent Lindon voor La loi du marché
Dat meneer Lindon uit Frankrijk komt, is altijd een voordeel in Cannes. Hij is echter ook gewoon steengoed als een vijftiger die zijn job verliest, terug werk moet zoeken en vecht voor zijn waardigheid.
Beste actrice: Cate Blanchett voor Carol
Als cinema is Carol traditioneel stijlvol. Dankzij de vertolking van Cate Blanchett als lesbische vrouw in het Amerika van de jaren '50 heeft de film ook een ziel.
Prijs van de Jury: Dheepan van Jacques Audiard
Het hoge niveau van Un prophète en De rouille et d'os haalt Audiard deze keer niet. Toch was dit drama over illegale vluchtelingen uit Sri Lanka die een beter leven zoeken in Europa een van de toppers van het festival.
Grote Prijs van de Jury: The Lobster van Yorgos Lanthimos
Het zou me niet verbazen mocht de surrealistische humor en de eigenaardige wereld van Lanthimos in de smaak vallen bij de Coens en de meeste van hun juryleden. Het gaat over een maatschappij waar mensen die voor een bepaalde deadline geen partner vinden in een dier naar keuze getransformeerd worden.