Synopsis
Michael Moore is een veelbesproken figuur. De documentaire- en televisiemaker kan op een gigantische aanhang rekenen in Europa (cfr. De bekroning van Fahrenheit 9/11 op Cannes), in Amerika heeft hij echter evenveel vijanden als fans. Niet alleen omdat een groot deel van de Amerikanen een rechts-conservatieve ideologie aanhangen, maar ook omdat Amerikanen bijzonder patriottisch en chauvinistisch zijn, en zich in grote getale geraakt voelen door de kritiek op de Amerikanen en de Amerikaanse levenswijze die Michael Moore wereldwijd verspreidt.In interviews met Europese media noemde hij de Amerikanen "de domste mensen op aarde" en dat zette heel wat kwaad bloed.
Mike Wilson doopte zijn documentaire Michael Moore Hates America, een ietwat ongelukkige titel want veel argumenten om te bewijzen dat Moore een hekel heeft aan Amerika, vindt hij niet. En hoewel Wilson er een conservatieve politieke visie op nahoudt en de verdediging opneemt van bedenkelijke organisaties als de National Rifle Association, levert hij ook nergens echt inhoudelijke kritiek op Michael Moore's stellingen.
Mike Wilson is vooral verbouwereerd door het beeld dat Moore in zijn documentaires schetst van zijn geliefde Amerika en wil Moore van antwoord dienen. Hij gaat, net als Moore, op stap met de camera in de hand op zoek naar 'your all-American guy' die nog steeds de ‘american dream' koestert en met wie het volgens Wilson helemaal nog niet zo erg gesteld is.
Wilson gaat wel rechtsreeks de confrontatie met Moore aan met zijn scherpe kritiek op de technieken die Moore gebruikt: de montage en de keuze van de beeldfragmenten. "We"ll deconstruct the genre of documentary film to show you how filmmakers can manipulate interviews and statistics to communicate a desired message", staat in het persbericht te lezen. Wilson raakt daarmee een gevoelige punt. Want hoezeer men ook achter Michael Moore's ideeën mag staan, en hoezeer men de politieke visie van Wilson verwerpt, men kan niet ontkennen dat een film als Fahrenheit 9/11 toch in zeker mate demagogisch en manipulatief is.
Het mag niemand verbazen dat deze film gesponsord wordt door conservatieve bewegingen. En dat de film bovendien in première ging op het American Renaissance Film Festival in (niet toevallig de thuisbasis van Bush) Dallas, Texas. Op dat festival zijn 21 "conservatieve en vaderlandslievende" films te zien.