Synopsis
Misschien nog minder gekend door het grote publiek zijn de films die Harry Smith maakte tussen de jaren '30 en '80. Nochtans zijn het ware referenties in de wereld van de experimentele avant-garde. Natuurlijk verkende hij allerlei technieken, en was hij zowel op gebied van animatie als camerabeeld innoverend. Elke film staat gelijk aan jaren van obsessioneel werk.
Zijn eerste films vertonen we in de compilatie "Early Abstractions" (1939-1956). Het zijn zeer korte visuele experimenten die getuigen van een opmerkelijke complexiteit, schilderijen in beweging direct op film aangebracht. Deze films zijn bedacht als choreografieën van gekleurde geometrische figuren op bebop muziek. Later vervangt hij hij de muzikale omlijsting door het album "Meet The Beatles!" waarmee hij bewijst dat de beelden zich kunnen aanpassen aan eender welk ritme. Vervolgens waagt hij zich aan arbeidsintensieve films met uitgeknipte personages geanimeerd op verschillende plans om driedimensionale effecten te bekomen. "Heaven & Earth Magic" vormt hier een geslaagd voorbeeld van. De film is een soort reisverhaal tussen het bewuste en het onbewuste, een hallucinogene trip, duidelijk gelinkt aan zijn interesse voor alchemie, religieuze iconografie en magisch symbolisme. Op het einde van de jaren '60 speelt hij met de superpositie van reële beelden en beëindigt hij zijn monumentale project "Mahagonny" gemaakt tussen 1970 en 1980, een film van meer dan 2 uur: vier simultane projecties geïnspireerd op de opera van Kurt Weil en Bertolt Brecht. Maar dat is nog een ander verhaal...