Chloë brengt een luxueuze vakantie door in Mexico City. Alles loopt op wieltjes. Tot ze verdwaalt in de straten van de metropool...Haar weg alleen terugvinden is moeilijk, ze heeft niemand om haar in de watten te leggen en mist haar... heerlijke brokjes. Brokjes? Jawel, Chloë is namelijk een schattige chihuahua! Ver van haar naasten moet ze vertrouwen op twee straathonden, Delgado en Papi. Dit duo streetwise viervoeters engageert er zich toe om de schoonheid terug te brengen. Spijtig genoeg beslist een dognapper er anders over: hij is uitsluitend geïnteresseerd in de smak geld die Chloë voor hem kan betekenen!
Op naar de oscars
Disney is dus (alweer) terug met een dierenkomedie in mineur, die volle bak referentieel is. Het is een grappig idee om een film te maken over de vreemde huisgenoten die chihuahua's, die kortharige exotische schepsels, zijn. Behalve het buitensporige gebruik van computertechnieken hebben we hier te maken met een leuk lijstje aan acteurs die stem en ziel schenken aan de niet-menselijke hoofdrolspelers van 'Beverly Hills Chihuahua': Drew Barrymore ('Lucky You'), Andy Garcia ('Ocean's Thirteen'), George Lopez ('Reno 911!'), Edward James Olmos ('Battlestar Galactica') enzovoort. Daarnaast levert Jamie Lee Curtis een meer "lichamelijke" bijdrage aan de film.
Flauwe brokjes?
Dit is dus een film die je het best consumeert als begeleider van jongere liefhebbers! Ook volwassenen zullen hier echter wel een of ander element vinden dat hen aanspreekt, aangezien de regisseur van deze gekke film niemand minder is dan Raja Gosnell, de man die verantwoordelijk tekende voor de twee filmadaptaties van 'Scooby-Doo'. Niet dat dat referenties zijn voor de veeleisende cinefiel, maar beide producties bevatten alleszins een zekere dosis kitsch en een knipoog naar bordkartonnen exotica. De chihuahua's krijgen als decor een herzien Midden-Amerika aan de ene en de paradijzen van het grote Amerikaanse fortuin aan de andere kant. Laten we hopen dat de producenten van deze film ons niet overspoelen met een al te ambitieuze marketing. Wie zit namelijk te wachten op sleutelhangers met de beeltenis van deze kleine diertjes met de grote ogen?