'Divergent', '47 Ronin', 'Rio 2', ... Uw Cinereview! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview! Naar goede gewoonte bieden we u ook deze week weer een klaar overzicht op de meest recente releases en helpen we u met het maken van de beste keuze. De lente is in het land en de paasvakantie is in zicht. De kleintjes worden deze week dus verwend op filmgebied, maar de groten worden daarom niet over het hoofd gezien.

We beginnen met de blockbuster van de week: ‘Divergent’. Na ‘The Hunger Games’ en ‘The Host’, weer een adult novel die tot film bewerkt werd, het is duidelijk in! ‘Divergent’ is het eerste luik van een trilogie, naar het gelijknamige werk van Veronique Roth. We kunnen ons niet weerhouden het te vergelijken met het uitstekende ‘The Hunger Games’, en inderdaad, het verhaal vertoont een paar gelijkenissen. Zelfde schema, een jonge heldin start een ware revolutie en we volgen haar avontuurlijke tocht op weg naar volwassenheid. ‘Divergent’ is niet in staat van ‘The Hunger Games’ te overtreffen, maar is daarom nog niet slecht. Het enige dat we wat betreuren is dat lichte déjà-vu-gevoel...

Met ’47 Ronin’ brengt Carl Rinsch ons terug naar het oude Japan. Het verhaal: “Hoofdrolspeler Keanu Reeves kruipt in de rol van Kai, een eenling die zich aansluit bij Oishi (Hiroyuki Sanada), de leider van 47 verbannen samoerai. Samen willen zij wraak nemen op de verraderlijke opperheerser die hun meester heeft vermoord en hun soort heeft verbannen. Om de eer van hun vaderland te herstellen, beginnen de strijders aan een expeditie waarin zij worden geconfronteerd met een reeks beproevingen die een gewone krijger niet zal overleven.” Dat lijkt een aantrekkelijk programma... en het lijkt er op dat we waar krijgen voor ons geld op gebied van vechtscènes. Het moet gezegd worden, deze zijn dan ook geslaagd... in tegenstelling tot de dialogen, die nobele gesprekken in de mond van hedendaagse en westerse acteurs komen wat vreemd over. De liefhebbers van de stijl zullen deze prent zeker appreciëren, mits het negeren van bovenstaande.

Voor de kinderen nu, met ‘Rio 2’. We vinden Blu terug die met zijn vrouw en drie kinderen besluiten Rio De Janeiro te verlaten om zich te gaan settelen in het grote Amazonewoud. Flamboyante kleuren, vrolijke liedjes... een LSD tripje, zonder LSD dan wel. De kinderen zullen er van smullen en de ecologische moraal van het verhaal is natuurlijk voor hen bestemd. Voor de ouders dreigt het jammer genoeg wat minder interessant te worden, geen woorspelingen of grapjes die voor hen bestemd zijn in deze film. Het is geen geheim mee, sequels zijn vaak magere “opwarmingen”, maar de kleintjes zullen daar natuurlijk geen zeer in zien.

Ook Tinker Bell is terug in een nieuw avontuur: ‘Tinker Bell and the Pirate Fairy’. Tinker zal de strijd moeten aangaan met piraten die hun handen hebben gezet op elfenstof. Een zoveelste avontuur voor het wereldberoemde  elfje. Uw kleine schavuiten zullen er natuurlijk dolbij mee zijn, maar anders is het niet veel meer dan een commerciële stunt.

We gaan verder met ‘Otto is een Neushoorn’, een Deense animatiefilm, ook bestemd voor uw (b)engeltjes. En daarnaast hebben we nog ‘Le Petit Roi et Autres Contes’, met vijf Hongaarse kortfilms.

Terug naar de groten met ‘Salaud, On t’Aime’. Johnny Halliday kruipt in de huid van een familievader. Een fris, onschuldig verhaal waarin men spreekt over de belangrijke dingen des levens, het leven, de dood en de liefde... De intrige is niet bepaald adembenemend en we leren er ook geen geweldige zaken uit. Vervelend is het niet, verre van... het is gewoonweg een “tranche de vie” verhaal van Claude Lelouche.

Ook nog deze week: ‘Vi är Bäst!’, een filmbewerking van een Zweedse strip die ons meeneemt op de avonturen van drie adolescenten die te zeer aan zichzelf zijn overgeleverd en beslissen een punkgroepje op te richten. ‘Wakolda’, een Argentijnse thriller over een Duitse arts die lid wordt van een familie in Patagonië die hij onderweg tegengekomen is, maar hij blijkt niet zo charmant te zijn als eerst gedacht. ‘Flying Home’, een drama over duivenmelker in België en ‘The Missing Picture’, een Cambodjaanse oorlogsdocumentaire, wanneer op 17 april 1975 de communistische troepen van de Rode Khmer Phnom-Penh overnemen, de hoofdstad van Cambodja.

Benieuwd naar meer? Ontdek dan snel onze reviews!

Tot volgende week voor meer Cinenews!

47 Ronin

47 Ronin

Regie: Carl RinschMet: Keanu ReevesHoofdrolspeler Keanu Reeves kruipt in de rol van Kai, een eenling die zich aansluit bij Oishi (Hiroyuki Sanada), de leider van 47 verbannen samoerai. Samen willen zij wraak nemen op de verraderlijke opperheerser die hun meester heeft vermoord en hun soort heeft verbannen. Om de eer van hun... Verder lezen... Programmatie
Otto is een Neushoorn

Otto is een Neushoorn

Regie: Kenneth KainzHet is de eerste dag van de zomervakantie wanneer Topper, een 10-jarige jongen met een levendige fantasie, een potlood vindt. Zo op het eerste gezicht een gewoon potlood, maar Topper zal gauw merken dat het géén gewoon potlood is. Samen met zijn vriend Hugo tekent hij een neushoorn op het behang... Verder lezen... Programmatie
Rio 2

Rio 2

Regie: Carlos SaldanhaBlu, Jewel en hun drie kinderen hebben een perfect leven in de magische stad Rio de Janeiro. Wanneer Jewel besluit dat de kinderen moeten leren leven als echte vogels staat ze erop dat de familie naar het Amazonegebied gaat. Terwijl Blu zich probeert in te passen bij zijn nieuwe buren vreest hij... Verder lezen... Programmatie