Een mijnwerker begint zich te verzetten tegen het dwingende beleid van zijn bazen. Een immigrant experimenteert met de eindeloze mogelijkheden van een vuurwapen. Een receptioniste van een massagesalon draait na de zoveelste aanvaring met een arrogante klant door. En een man maakt zijn echtgenote wijs dat hij de wereld rondreist op zoek naar werk, maar is eigenlijk in een meedogenloze killer aan het veranderen.
Zie hier de vier op faits divers verhalen die Chinese festivalfavoriet Jia Zhangke naadloos vermengt in zijn nieuwste prent. In tegenstelling tot voorgangers zoals Platform, The World, Still Life en 24 City gaat hij ditmaal niet voor onderdrukte emoties. De razendsnelle evoluties in China resulteren in exponentieel stijgende gewelduitbarstingen en dat zullen we geweten hebben.
Naast invloeden van de magistrale wuxia-films uit de sixties en seventies voel je ook echo’s van de spaghettiwesterns van Sergio Leone – Die weidse landschappen! – en de bloedballetten van Quentin Tarantino – Dat schupmoment!
Bovendien injecteert de scenarist-regisseur het gebeuren met een stevige portie gitzwarte humor. Strafst van al: van nihilistisch entertainment is hier allesbehalve sprake. Hoewel je je geen moment verveelt, schopt Zhangke je ondertussen een geweten.