Het tweede van zes delen van de 'Kronieken van Narnia', de magische wereld gecreëerd door C.S. Lewis, wordt binnenkort afgewerkt voor het witte doek. Dit (logische) vervolg, opnieuw in een regie van Andrew Adamson, lijkt in het teken van de schaduw te staan... De release is pas voorzien voor zomer 2008, maar wij hebben -exclusief- enkele leuke interviews en beelden die al een tipje van de sluier oplichten!
Interview met regisseur Andrew Adamson:
Hoe heb je deze sequel aangepakt, en waarin verschilt hij van het eerste deel?
Andrew Adamson: Het verhaal speelt zich 1300 jaar na het eerste avontuur af... Narnia kreunt al lang onder het juk van de onderdrukking van de Telmarijnen. De actie speelt zich deze keer af in een ruwere en donkerder wereld dan in de vorige film.
Vanwaar de beslissing om in Praag te filmen?
Andrew Adamson: De eerste keer hebben we zowat in de hele wereld gefilmd. Deze keer hebben we gekozen voor sites waar we ook tijdens het vorige deel gefilmd hebben en die ik absoluut opnieuw wou gebruiken, gesitueerd in Polen en de Tsjechische Republiek. Er zijn daar ook uitstekende technische crews actief, en Praag is één van de belangrijkste filmsteden van Europa wat opnames betreft. Bovendien zijn de productiekosten er een stuk minder, waardoor er meer overblijft voor de decors en voor het gebruik van de ruimtes...
Welke waren de grote uitdagingen bij de opnames van "Kronieken van Narnia: deel 2 – Prins Caspian"?
Andrew Adamson: De gevechtsscènes, de aanvallen op het kasteel en de epische eindconfrontatie. Dat alles was een stuk complexer dan bij de vorige film! Omdat het om dezelfde wereld als de vorige keer gaat hadden we zin om andere uitdagingen aan te gaan, verder te gaan... Bovendien hebben heel wat andere films de lat een stuk hoger gelegd sinds de release van de eerste 'Kronieken van Narnia'.
Interview met Howard Berger, verantwoordelijk voor Makeup Effects en Creatures Design en Dean Right, verantwoordelijk voor de Visual Effects.
Het lijkt alsof dit opus een stukje donkerder is...
Dean Wright : Het blijft een film voor een breed publiek, maar hij is een beetje zwaarder voor de kinderen. Het gaat om een moeilijke periode; duizend jaar zijn verstreken en iedereen voelt zich schuldig omdat ze de vorige keer een heuse chaos hebben nagelaten - zelfs al waren ze niet uit eigen beweging vertrokken.
Wat was voor jullie tot nu toe de grootste uitdaging bij deze film?
Dean Wright : Waarschijnlijk de noodzaak om er een heleboel hoofdrolspelers in te verwerken; dat en hun grotere diversiteit: ze zijn aanwezig in alle geslachten en leeftijden. En dan moesten we al die kenmerken ook nog eens digitaliseren! Andrew wou ook de barrière tussen de computergestuurde animatie en de personages van vlees en bloed doorbreken, door ze van voren af aan reeds te vermengen.
Krijgen we ook een terugkeer van de Minotauriërs in de film?
Howard Berger : Ja! Ze hadden heel wat succes in de eerste film en ik was bang dat ze niet zouden mogen terugkeren. Maar Andrew kwam op een dag naar me toe en zei: "we gaan er de minotauriërs bij betrekken". Asterius is de belangrijkste minotauriër.
Kun je iets meer kwijt over één van de nieuwe helden uit de film, Ripitchip, de muis?
Dean Wright : Ripitchip is de max. Ze heeft een leuke stijl, is zowel kwiek als gevaarlijk, maar ook heel grappig. Maar we wilden ook weer niet dat ze té grappig werd, want ze is een echte heldin en strijdster! Ze helpt de Narnianen zelfs in hun strijd tegen de Telmarijnen. We wilden dus zeker niet dat de mensen in lachen zouden uitbarsten als ze dat zagen.