De making of van "Anonymous" - Actueel Cinema

 
Regisseur Roland Emmerich en zijn team waren nog bezig met het opblazen van de wereld, toen zij voor het eerst nadachten over het recreëren van Engeland uit de tijd van Koningin Elizabeth de Eerste. Het begon allemaal in 2009 toen Marc Weighart en zijn collega, de special effects supervisor Volker Engel, druk bezig waren met het afronden van de postapocalyptische kaskraker 2012. Emmerich vertelde over zijn ideeën voor een nieuw project dat hij graag samen met hen wilde maken, namelijk - Anonymous, een historische thriller die zich afspeelt in Londen aan het begin van de 16e eeuw. "Toen Roland bij ons kwam zitten en ons het project voorlegde, wisten wij meteen dat dit een fascinerende opdracht zou worden en uiteraard niet te vergelijken met 2012. We waren nog bezig met de productie van 2012 maar probeerden ons toch al te verplaatsen in het Londen van de 16de eeuw. Best lastig, wanneer je op dat moment eigenlijk bezig bent met het vernietigen van de planeet!" lacht Weighart. Engel vult aan: "Anonymous is een zeer unieke uitdaging en het is heel anders dan al het andere dat we ooit eerder gedaan hebben. Roland Emmerich houdt ervan om tot het uiterste te gaan en nieuwe dingen te proberen en dit is precies waarom het zo bevredigend is om met hem te werken." De baanbrekende CGI technieken die gebruikt werden voor 2012, overtuigde Emmerich ervan dat hij terug in staat zou zijn om op een overtuigende, kosten efficiënte, en een historisch accurate manier, een 400-jaar oud landschap op het witte doek na te bootsen. Zes jaar geleden probeerde Emmerich voor het eerst om Anoymous van de grond te krijgen (toen heette de film nog Soul of the Age), maar de kosten van het bouwen van de set en het filmen op locatie met historische gebouwen, pasten helaas niet op de begroting en daardoor was het niet haalbaar om de film te produceren. "Ik wilde altijd al iets maken dat zich afspeelt in het Engeland in de tijd van Elizabeth. We hadden bedacht om grote gebouwen en decorstukken na te bouwen. Maar groots bouwen, betekent ook enorme bedragen. Het werkte niet, het werd gewoon te duur." zegt Emmerich. "Toen we, zes jaar later, bezig waren met het maken van 2012 hadden we voor het eerst een complete digitale omgeving en realiseerde ik me hoe eenvoudig dit eigenlijk wel niet is. Dus ik sprak met Marc en Volker en vroeg hen of het mogelijk was om London in de tijd van Koningin Elizabeth op de computer te reconstrueren en gelukkig zeiden zij ja!" Anonymous is een historische thriller met een controversieel uitgangspunt - dat William Shakespeare de toneelstukken en sonnetten die op zijn naam staan niet zelf geschreven zou hebben. Het aangrijpende verhaal speelt zich af in het Engeland in tijden van Elizabeth de Eerste, compleet met intriges, politieke conflicten en overige plotten die behoren tot die tijd. Er zijn meerdere personen die zijn aangewezen zijn als de ware auteur van het werk van Shakespeare - waaronder Sir Francis Bacon, Christopher Marlowe, William Stanley en de Graaf van Derby. Voor Emmerich en zijn schrijver, de Amerikaanse John Orloff (Band of Brothers, A Mighty Heart), is Edward De Vere, de 17de graaf van Oxford (gespeeld door Rhys Ifans in de film) een sterke kandidaat. Ifans wordt vergezeld door een sterrencast met onder andere Vanessa Redgrave die de oudere koningin Elizabeth speelt. Haar dochter Joely Richardson speelt de jonge koningin en Rafe Spall is te zien als Shakespeare. Emmerich en Orloff plaatsen De Vere in het hart van het verhaal door hem neer te zetten als een edelman die zijn identiteit geheim moet houden terwijl hij toneelstukken schrijft die de hele gemeenschap in een houdgreep houden door de vele intriges en plotten over wie Koningin Elizabeth zal opvolgen op de troon. In hun capabele handen wordt Anonymous een indringende thriller omdat De Vere William Shakespeare gebruikt als dekmantel om zijn geheim in eerste instantie niet uit te laten komen, en later juist de eer opstrijkt voor een indrukkwekkend oeuvre aan werk dat eeuwenlang toonaangevend zal blijven. "Door mijn onderzoek werd ik één van die mensen die gelooft in het verhaal dat de man uit Stratford niet verantwoordelijk is voor het schrijven van de geweldige stukken", vertelt Emmerich. "En er is een zeer sterke theorie waar Oxford ooit mee gekomen is. De film is gebaseerd op die theorie." Emmerich stelt zijn creatieve team voor de lastige taak om Londen net zo neer te zetten als vier eeuwen geleden - de complete stad, opgebouwd rond de rivier de Thames, met boten, mensen en dieren die over de markten struinen. De film werd gedeeltelijk opgenomen in de beroemde studio Babelsberg waar een aantal sets werden nagebouwd, inclusief het ronde theater. Ook de straten en steegjes met kasseien daaromheen, werden volledig nagebouwd. Maar de meerderheid van de prachtige uitzichten op het Londen uit die tijd werd gemaakt op de computer. "Roland is een regisseur met een grote visie," zegt Weighart. "En hoewel Anonymous vergeleken met 2012 een kleinere productie is, wilde hij toch dat het gevoel en de uitstraling van het Londen uit die tijd authentiek was. "En dat betekende dat we onze eigen London Bridge moesten creëren, samen met de honderden kerken en duizenden huizen. Toen hebben we besloten om deze met de computer te reconstrueren. Eén van de redenen was omdat sommige van die locaties gewoon niet meer bestaan." De ploeg begon met het bestuderen van landschapskunstenaars uit die periode en later zijn ze ook zelf naar Engeland gegaan om de gebouwen uit de 16de eeuw te fotograferen. "Dit vormt de basis voor de achtergrond die we gebruikten voor onze visuele effecten. We wilden het zo echt mogelijk laten lijken en daarom zijn we een aantal keren naar Engeland gegaan. We hebben rond de 50.000 verschillende foto's gemaakt van locaties en gebouwen in heel Engeland." zegt Weighart. "Eigenlijk hebben we alles dat uit de 16de eeuw dateert gefotografeerd." Emmerich en zijn team hebben veel gehad aan de technieken die ze gebruikt hebben bij het maken van 2012 voor Anonymous. "Voor 2012 hebben we over de hele wereld veel aanzichten geschoten en vervolgens hebben we deze gebruikt als basis voor onze CGI. We hebben deze manier precies hetzelfde toegepast bij Anonymous.", zegt de regisseur. "Ik ben erg trots op het resultaat, het hele team heeft waanzinnig goed werk geleverd. Voor de computerbeelden hebben we 2D beelden gebruikt, maar het lijkt wel alsof ze in 3D geschoten zijn. De diepte is ongelofelijk en het ziet er spectaculair uit. "Maar uiteindelijk gaat het om het verhaal van de film. Als dat niet goed is, maakt de rest ook niet meer uit. Ik wil dat het publiek zo in het verhaal wordt meegenomen dat ze zich niet eens af zullen vragen hoe de film gemaakt is. De technologie is ervoor om het verhaal te dragen en te verlengen en zo zie ik het dan ook. Als het publiek van het verhaal geniet en zo vergeet hoe het uiteindelijk gemaakt is, dan ben ik tevreden en heb ik mijn werk gedaan.
 

 Meningen

 Meer info over de films

 Al het nieuws cinema

Quentin Tarantino trekt zich terug uit zijn tiende en laatste film - Actueel
Actueel

Quentin Tarantino trekt zich terug uit zijn tiende en laatste film

Quentin Tarantino's films zitten altijd vol verrassingen, en hier is er een over The Movie Critic die we niet hadden verwacht. Deadline onthult dat Tarantino heeft opgegeven om van de film zijn tiende en laatste project te maken. Hij is gewoon van gedachten veranderd, zo heeft Deadline vernomen. Verder lezen...
Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun - Actueel
Actueel

Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun

De Britse acteur Hugh Grant heeft een schikking getroffen in de zaak tegen News Group Newspapers (NGN), de uitgever van het boulevarddagblad The Sun, zo berichten verschillende Britse media woensdag. Grant daagde NGN voor de rechter omdat journalisten van de tabloid op een ongeoorloofde manier... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: