Eigenlijk kan je het regisseur Feodora (zeg maar Feo) Aladag niet kwalijk nemen dat ze 'Die Fremde' stevig invet. De Oostenrijkse mag dan al 39 zijn, dit is pas haar eerste langspeelfilm. Bovendien koos ze een onderwerp dat een mens van zijn stuk moet brengen, zeker als je dieper wil graven dan de oppervlakte. Aladag heeft ook absoluut het huiswerk gedaan dat nodig is om een verhaal dat in wezen ver van haar eigen bed is toch enigszins geloofwaardig te vertellen. Ze ging praten met alle mogelijke betrokkenen en doet ook haar best om de verschillende standpunten evenwichtig weer te geven, ook de ideeën die voor haar compleet onbegrijpelijk zijn.
Tien op tien voor intenties dus, maar het probleem is dat bij de uitvoering veel verloren gaat. Hoe pijnlijk het ook is wat hoofdfiguur Umay meemaakt, Aladag lijkt niet te vertrouwen dat de feiten op zich zullen volstaan om de kijker naar de keel te grijpen. Het gevolg is dat ze allerlei nodeloze kunstgrepen uitvoert om de boel toch dat tikkeltje extra dramatiek mee te geven. Het trieste pianogetokkel, het doorzichtige liefdesverhaaltje, de tranerige close-ups, 'Die Fremde' had zonder die ballast pas echt kunnen toeslaan. (RN)
Meningen
Al het nieuws cinema
Mary Anning: Inspiratie voor kleine en grote wetenschappers
De animatiefilm 'Mary Anning' zet de beroemde paleontologe met dezelfde naam in de schijnwerpers. Dat doet het met een emotioneel verhaal over verlies, maar ook met een gezonde portie avontuur en humor. Jonge slimmeriken kunnen naar hartenlust meespeuren naar fossielen en ondertussen heel wat... Verder lezen...Springsteen: Deliver me from Nowhere: de persoon achter de hit
De laatste jaren rolt de ene na de andere biopic over de cinemaschermen. Het genre wint aan populariteit, want wie wil niet zijn of haar muziekidool vertolkt zien in een levensverhaal? Na onder andere Bob Marley, Bob Dylan en Amy Whinehouse is het nu de buurt aan rockster Bruce Springsteen. Deze... Verder lezen..."The Social Reckoning": tussen waarheid en fictie
Op de filmset van Aaron Sorkins nieuwe project, The Social Reckoning — het vervolg op de film The Social Network uit 2010, geregisseerd door David Fincher — zijn beelden opgedoken die erop wijzen dat de film een reconstructie zal bevatten van de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021 in... Verder lezen...Bugonia: wanneer Yorgos Lanthimos in de complottheorie-waanzin duikt.
Met Bugonia biedt Yorgos Lanthimos ons opnieuw een duik in het absurde en het verontrustende. Na Poor Things en Kinds of Kindness werkt de Griekse regisseur opnieuw samen met Emma Stone en Jesse Plemons voor een psychologische thriller die wrang en hypnotiserend is. De film komt op 29 oktober in de... Verder lezen...Julian speelt nu in de zalen: een ode aan grenzeloze liefde
Na een toevallige ontmoeting slaat de vonk over tussen Fleur en Julian. Hun liefde is onstuimig, oprecht en groter dan grenzen. Wanneer Julian haar ten huwelijk vraagt, bedenkt Fleur een bijzonder plan: trouwen in elk land waar twee vrouwen dat mogen. Wat begint als een romantisch avontuur, groeit... Verder lezen...Johnny Depp keert terug naar extravagante rollen met Scrooge
In een nieuwe gedurfde zet van het nieuwe Paramount-management, na de fusie met Skydance, bevindt de studio zich in de laatste onderhandelingsfase om Ebenezer: A Christmas Carol te produceren, met Johnny Depp in de hoofdrol en Ti West als regisseur. Verder lezen...Miley Cyrus zingt "Dream as One" voor Avatar: Fire and Ash
Miley Cyrus zal een nieuw nummer uitbrengen, getiteld Dream as One, voor de soundtrack van Avatar: Fire and Ash. Verder lezen...The Smashing Machine: een meeslepende strijd tussen glorie en zelfdestructie.
Dwayne "The Rock" Johnson schittert in zijn meest intense en aangrijpende rol tot nu toe: die van MMA-legende Mark Kerr. Onder regie van Benny Safdie brengt The Smashing Machine het waargebeurde verhaal van een vechter die in de ring onoverwinnelijk lijkt, maar buiten de kooi geconfronteerd wordt... Verder lezen...Zweedse acteur Björn Andrésen overleden
De Zweedse acteur Björn Andrésen is afgelopen zaterdag overleden op 70-jarige leeftijd. Andrésens grootste rol was die van Tadzio in Luchino Visconti's "Morte a Venezia" (1971). Zijn overlijden wordt gemeld door regisseur Kristian Petri, die een documentaire over Andrésen maakte. Verder lezen...