Review - La machine à écrire et autres sources de tracas: Reparaties van alledaagse levenslijnen - Actueel Cinema

   - 
Review - La machine à écrire et autres sources de tracas: Reparaties van alledaagse levenslijnen

De titel is lang, maar de documentaire ‘La machine à écrire et autres sources de tracas’ is kort en krachtig. In dit laatste deel van Nicolas Philiberts drieluik over de psychiatrie helpen vrijwilligers met het repareren van onopvallende spullen die desondanks van levensbelang zijn voor hun eigenaars. Het resultaat is huiselijk, menselijk en vooral onverwacht aangrijpend.

Met ‘La machine à écrire et autres sources de tracas’ sluit de Franse documentairemaker Nicolas Philibert zijn triptiek over het Hôpital Esquirol af. De eerste twee delen gaven een inkijk in de hedendaagse psychiatrie waarin hulpverleners worstelen met onderbemanning en desondanks hun uiterste best doen om hun patiënten niet zomaar op te sluiten maar echt te helpen.

Een paar van die patiënten uit ‘Sur L’Adamant’ en ‘Averroes & Rosa Parks’ keren in dit sluitstuk terug. Elk heeft een object in hun kamer dat kapot is en Philibert volgt de vrijwilligers die bij de patiënten over de vloer komen om die objecten te repareren; dat resulteert in een uitzonderlijk mooie aaneenschakeling van scènes waaruit blijkt dat die alledaagse spullen voor elke persoon van levensbelang zijn.

Levenslijnen

Eén man schrijft op de boot L’Adamant (uit het eerste deel van de triptiek, nvdr.) elke dag twee gedichten met pen en papier die hij ‘s avonds uittypt op zijn antieke schrijfmachine. De zware stapel papier in de hoek van de kamer weegt ook emotioneel zwaar door. Zonder schrijfmachine zou zijn achterstand met het uittypen van die gedichten snel niet te overzien zijn en dat zou een extra probleem zijn dat hij niet kan gebruiken.

Patiënte Muriël krijgt naar eigen zeggen hoofdpijn van de stilte en de klinisch witte muren van haar kamer. Alleen Janis Joplin kan de muren op een afstandje houden. Wanneer haar cd-speler door een error stopt met werken, is dat voor haar niet minder dan een marteling.

De documentaire gaat dan ook niet over de spullen, maar over de mensen. De reparateurs doen het niet voor de technische uitdaging. Ze doen het om mensen hun sterkte en eigenwaarde terug te geven. Daarom nemen ze uitgebreid de tijd om ook met de patiënten te praten, iets wat wij met veel plezier mogen volgen. 

Het belang van het alledaagse

Philibert zorgt ervoor dat elk moment zich ongehinderd kan uitspelen. Zijn typerende, observerende camerawerk dreigt vaak afstandelijk te worden, maar omdat we in de enige ruimte in de wereld zijn waar deze mensen een privé-leven kunnen leiden, voelt elk beeld bijzonder intiem aan.

In dit laatste deel zit tevens meer schwung dan in de eerste twee. Er hangt een huiselijke sfeer en de administratieve taal is hier ver te zoeken. Muriël biedt een chocolaatje aan en Philibert slaat beleefd af. Niet veel later doet ze hetzelfde, maar slaat ze Philibert over, waarop die met gespeelde gekrenktheid vraagt ‘en ik?’ Het gezelschap lacht hartelijk. Een simpel moment en in de context van de psychiatrie hoopgevend.

Cinenews-journalist: Senne Cambré

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Deze 4 nieuwe films wil je in december niet missen - Actueel
Actueel

Deze 4 nieuwe films wil je in december niet missen

December is de maand waarin we het jaar afronden, even stilstaan bij alles wat voorbij is gevlogen en ons laten meenemen door sterke verhalen op het grote scherm. Terwijl 2025 op zijn einde loopt, brengt de cinema vier opvallende titels die deze laatste filmmaand onvergetelijk maken. Verder lezen...
Review - Follemente: Een ode aan de kunst van het schrijven - Actueel
Actueel

Review - Follemente: Een ode aan de kunst van het schrijven

Heb je je ooit afgevraagd hoe je onzekerheden eruitzien? Regisseur Paolo Genovese probeert met Follemente deze vraag filmisch vorm te geven. We volgen de 32 - jarige Lara (Pilar Fogliati) en de 52-jarige Piero (Edoardo Leo) die hun eerste officiële date hebben in Lara's appartement. Op het eerste... Verder lezen...
Recensie: Zootropolis 2: Disney raak je nooit beu - Actueel
Actueel

Recensie: Zootropolis 2: Disney raak je nooit beu

Net zoals Nick Wilde, één van de twee hoofdpersonages van Zootropolis, heb ik een gigantische fobie voor reptielen. Laat die dieren nu net het centrale punt zijn van Disney's nieuwste vervolgfilm, Zootropolis 2. En net zoals ze dat deden in de eerste film maakt Disney er nog maar eens duidelijk mee... Verder lezen...
La machine à écrire et autres sources de tracas

La machine à écrire et autres sources de tracas

  Regie: Nicolas Philibert In het laatste deel van het drieluik — dat begon met Sur l'Adamant en daarna Averroès & Rosa Parks — volgt Philibert enkele personages uit deze films ook thuis. Hij toont hoe doe-het-zelvers langsgaan bij patiënten die plots niet meer weten hoe ze een huishoudelijk probleem of een kapot toestel... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: