Review - The Brutalist: Een groots en genadeloos Amerikaans epos - Actueel Cinema

   - 
Review - The Brutalist: Een groots en genadeloos Amerikaans epos

Drieënhalf uur trekt regisseur Brady Corbet uit voor zijn epische portret van een geniale architect die door de Amerikaanse droom wordt opgeslokt. ‘The Brutalist’ is ambitieus, knap gefilmd en even meedogenloos als de betonnen mastodont die men erin bouwt.

De Joodse architect Laszlo Toth (Adrien Brody) migreert in 1947 vanuit Hongarije naar de Verenigde Staten van Amerika. De camera zit dicht op zijn huid. Het is alsof we mee als sardienen op elkaar gepakt zitten in het ruim van een schip terwijl koperblazers op de achtergrond ritmisch dreunen. Wanneer Toth zich naar buiten weet te wurmen, kijkt de camera omhoog en zien we het Vrijheidsbeeld… ondersteboven. De trombones halen uit met een episch thema dat eerder dreigend klinkt dan euforisch.

Deze grandioze openingscène luidt de epische film in die volgt, ‘The Brutalist’ van regisseur Brady Corbet. Drie uur en half duurt deze tour de force, maar hij kan elke minuut gebruiken. De thema’s die het aanhaalt zijn niet weinig en niet mals: migratie, de Amerikaanse droom, de filosofie van architectuur en het leven van een genie.

Hoopvolle aankomst

Amerika is het land waarop zelfs immigranten hun stempel kunnen drukken. Dat zong Lin-Manuel Miranda toch in zijn musical ‘Hamilton’ over de begindagen van de Verenigde Staten. De Hongaarse Laszlo Toth leert op zijn eigen manier de waarheid en onwaarheid van die lyrics kennen.

Want zoals het Vrijheidsbeeld ondersteboven wordt getoond, zo ook zet de film de Amerikaanse Droom op zijn kop. Aanvankelijk wil Toth zich herenigen met zijn vrouw en nicht die nog vastzitten aan een Europese grens. Maar als blijkt dat dat nog wel een tijd zal duren, begint hij zijn eigen boontjes te doppen.

Zo werkt hij een tijd in de zaak van zijn neef als interieurarchitect. Als blijkt dat zijn ideeën te modern zijn - te radicaal voor de meeste Amerikanen - komt het tot een aanvaring tussen de twee. De rijke industrialist Harrison Lee Van Buren (Guy Pierce) ziet daarentegen wel wat in de harde, brutale stijl van Toth en doopt zichzelf tot zijn mecenas.

Desillusie

Zo wordt Laszlo voor hij het beseft het stokpaardje van een man die zonder overdrijven het vleesgeworden Amerikaanse kapitalisme belichaamt. De Amerikaanse droom is in ‘The Brutalist’ zowel vloek als zegen.

De rijkdom verblindt Laszlo waardoor die groter begint te dromen dan gezond voor hem is. Het project dat hij wil verwezenlijken voor Van Buren is ambitieus tot op het groteske af. Maar tegelijkertijd slurpt het hem helemaal leeg. Zijn passie verandert in een obsessie en die obsessie komt zwaar te wegen op zijn leven.

Tegelijkertijd doet Van Buren zich voor als Laszlo’s beste vriend, maar eigenlijk bezit hij hem. Zo gedraagt hij zich althans en bij uitbreiding doet de hele familie Van Buren dat ook. Voor hen is de architect een gereedschap, geen mens. Later in de film maakt het scenario dat op plastische manier duidelijk.

Stijl én inhoud

Zulk een gelaagd scenario heeft nood aan de beste acteurs en de cast is dan ook uitmuntend. Adrien Brody beroert als ontwrichte migrant en jaagt angst aan als tierende tiran. Ondertussen palmt Guy Pierce Toth en het publiek helemaal in, maar weet hij ook het bloed in je aderen te doen stollen. De aankomst van een ijzersterke Felicity Jones vlak na de pauze - die is overigens door de monteur automatisch ingelast - zet de zaak nog meer op scherp.

Die performances kadert cinematograaf Laurie Crawley in in beelden die het ene moment statische, majestueuze composities zijn en het andere moment los uit de pols gefilmd worden en dicht op huid van de acteurs zitten. Dat toont nog maar eens de veelomvattende focus van de film aan; het persoonlijke verhaal en het heroïsche verhaal zien we zo weerspiegeld in de filmtechnieken.

Indrukwekkend

‘The Brutalist’ is niet subtiel, maar met zo’n titel moet dat kunnen. Zeker op het einde gooit regisseur Corbet het roer bijvoorbeeld radicaal om. Hij sluit niet elke verhaallijn netjes af, neemt een sprong in de tijd en filmt de finale zelfs met een andere camera. Een speech over architectuur later stroomt een prachtige, scheefgetrokken aftiteling over het scherm, maar wat er nu precies gebeurde aan het eind blijft raadselachtig en - daar blijf ik bij - vind ik persoonlijk heel vervelend.

Maar als een film zoveel tegelijkertijd wil zijn en doen, dan kunnen enkele losse eindjes wel vergeven worden. Weinig andere films die zo veel thema’s behandelen, komen er zo goed mee weg als ‘The Brutalist’. ‘Indrukwekkend’ is het woord dat de film het best omschrijft. Vooral dat de film niet zo lang aanvoelt als hij is, was een aangename verrassing. Maar of het die tien op tien verdient, hangt af van het licht waarin je hem bekijkt.

Bekijk hier de programmatie van de film in de bioscoop

Cinenews-journalist: Senne Cambré

 

 Meningen

 Ook te zien op "The Brutalist"...

Poison: een aangrijpend portret van rouw en verlies - Actueel
Actueel

Poison: een aangrijpend portret van rouw en verlies

Hoe beïnvloedt rouw iemands leven? Dat is de centrale vraag in Poison, de indrukwekkende debuutfilm van Désirée Nosbusch, die op 19 maart in de bioscopen verschijnt. Dit aangrijpende drama, gebaseerd op het bekroonde theaterstuk Gif van Lot Vekemans, werpt een nietsontziende blik op de emotionele... Verder lezen...
Spannende, moderne thrillers in de stijl van Alfred Hitchcock - Actueel
Actueel

Spannende, moderne thrillers in de stijl van Alfred Hitchcock

Op 12 maart is het Alfred Hitchcock Day, de perfecte gelegenheid om zijn invloed op de filmwereld te vieren. Hitchcock staat bekend om zijn meesterlijke spanning, psychologische manipulatie en iconische plottwists. Veel moderne thrillers hebben zijn stijl overgenomen, met onbetrouwbare vertellers,... Verder lezen...
Dit zijn alle winnaars van Jeugdfilmfestival Antwerpen 2025! - Actueel
Actueel

Dit zijn alle winnaars van Jeugdfilmfestival Antwerpen 2025!

Presentator Dempsey Hendrickx en de jury's maakten in Cinema Lumière Antwerpen de winnaars bekend van de 37ste editie van Jeugdfilmfestival Antwerpen. De Deense jeugdfilm Honey werd bekroond met de Prijs voor Beste Film van de kinderjury én met de Publieksprijs. De internationale jury koos voor de... Verder lezen...
Parthenope: Een cinematografische ode aan Napels - Artikel
Artikel

Parthenope: Een cinematografische ode aan Napels

Op 12 maart schittert de langverwachte film Parthenope op het grote scherm. Het nieuwste meesterwerk van de Italiaanse regisseur Paolo Sorrentino, bekend van de Oscarwinnende film La Grande Bellezza, neemt ons mee naar de betoverende stad Napels. In Parthenope wordt de stad niet alleen een decor,... Verder lezen...

 Al het nieuws cinema

Poison: een aangrijpend portret van rouw en verlies - Actueel
Actueel

Poison: een aangrijpend portret van rouw en verlies

Hoe beïnvloedt rouw iemands leven? Dat is de centrale vraag in Poison, de indrukwekkende debuutfilm van Désirée Nosbusch, die op 19 maart in de bioscopen verschijnt. Dit aangrijpende drama, gebaseerd op het bekroonde theaterstuk Gif van Lot Vekemans, werpt een nietsontziende blik op de emotionele... Verder lezen...
Spannende, moderne thrillers in de stijl van Alfred Hitchcock - Actueel
Actueel

Spannende, moderne thrillers in de stijl van Alfred Hitchcock

Op 12 maart is het Alfred Hitchcock Day, de perfecte gelegenheid om zijn invloed op de filmwereld te vieren. Hitchcock staat bekend om zijn meesterlijke spanning, psychologische manipulatie en iconische plottwists. Veel moderne thrillers hebben zijn stijl overgenomen, met onbetrouwbare vertellers,... Verder lezen...
Dit zijn alle winnaars van Jeugdfilmfestival Antwerpen 2025! - Actueel
Actueel

Dit zijn alle winnaars van Jeugdfilmfestival Antwerpen 2025!

Presentator Dempsey Hendrickx en de jury's maakten in Cinema Lumière Antwerpen de winnaars bekend van de 37ste editie van Jeugdfilmfestival Antwerpen. De Deense jeugdfilm Honey werd bekroond met de Prijs voor Beste Film van de kinderjury én met de Publieksprijs. De internationale jury koos voor de... Verder lezen...
Parthenope: Een cinematografische ode aan Napels - Artikel
Artikel

Parthenope: Een cinematografische ode aan Napels

Op 12 maart schittert de langverwachte film Parthenope op het grote scherm. Het nieuwste meesterwerk van de Italiaanse regisseur Paolo Sorrentino, bekend van de Oscarwinnende film La Grande Bellezza, neemt ons mee naar de betoverende stad Napels. In Parthenope wordt de stad niet alleen een decor,... Verder lezen...
The Brutalist

The Brutalist

Drama  Regie: Brady Corbet Met: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce De visionaire architect László Toth ontvlucht het naoorlogse Europa en komt aan in Amerika om zijn leven, zijn werk en zijn huwelijk met zijn vrouw Erzsébet opnieuw op te bouwen nadat hij tijdens de oorlog uit elkaar werd gedreven door verschuivende grenzen en regimes. In zijn eentje in een vreemd... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: