"Spider-Man: No Way Home" en het Tom Cruise-vehicle "Top Gun: Maverick" domineren wereldwijd de box office. Maar als er een film is die zich in de Filippijnen ontpopt heeft tot de meest besproken film van het jaar, dan is het "Maid in Malacanang", een kijk doorheen een roze bril op het regime van Ferdinand Marcos en zijn familie.
Het drama van bijna twee uur portretteert de laatste dagen van de familie Marcos in het presidentiële paleis voordat ze in 1986 in ballingschap werden gedwongen. De film wordt verteld door de ogen van drie dienstmeisjes die voor de Marcos werkten in de jaren voor de People Power-revolutie, toen een volksopstand tot de omverwerping van de dictatuur leidde, en de verbanning van de familie naar de Verenigde Staten. Volgens The New York Times portretteert "Maid in Malacanang" Marcos als een zachte leider. De familie Marcos wordt ook neergezet als gewone mensen die van eenvoudig eten houden, zelfs als ze zichzelf omringen met designertassen en juwelen. Over de publieke woede over de excessen van de familie, zoals de 1.060 paar schoenen van Imelda Marcos en de verduistering van overheidsgelden die hen ten laste werd gelegd, wordt geen woord gerept. Dat geldt ook voor het lot van de tienduizenden mensen die tijdens de staat van beleg werden gemarteld of de verkrachtingen en executies die toen dagelijkse kost waren.
In de film, een big-budget productie met Imee Marcos, de zus van huidig president Ferdinand Marcos Jr., als uitvoerend producent, wordt de familie vooral afgeschilderd als slachtoffer van een politieke vendetta, een populair verhaal tijdens de recente presidentsverkiezingen op de Filippijnen. "Maid in Malacanang" wordt dan ook vooral gezien als een "soort overwinningsronde voor de nieuwe president en zijn familie".
De familie Marcos keerde in de jaren negentig terug naar de Filippijnen. In mei werd Marcos Jr., de 64-jarige zoon van de voormalige dictator, tot president verkozen. De misdaden van zijn vader maken van Marcos Jr., bijgenaamd "Bongbong", één van de meest omstreden politici van de Filipijnen. Critici die de film hebben gezien, noemen het een manipulatief melodrama en een poging tot het dingen naar de gunst van het publiek. (Belga / Belga)