Toekomstige filmmaker of filmjournalist van de maand: Jef Vyncke schrijft over 'Petite fille' - Actueel Cinema

    
Actueel
Toekomstige filmmaker of filmjournalist van de maand: Jef Vyncke schrijft over 'Petite fille'

Documentaire ‘Petite fille’ is een kleine parel

De Franse film ‘Petite fille’ zou wel eens de revelatie van 2021 kunnen worden. Het dappere verhaal van een klein meisje, geboren in het verkeerde lichaam, dat samen met haar ouders strijdt tegen de boze buitenwereld, laat niemand onberoerd. Als je dacht dat je met ‘Girl’ van Lukas Dhont alles gezien had rond het transgenderthema, ga dan eens kijken naar ‘Petite fille’.

Begin januari zou de documentaire ‘Petite fille’ in de Belgische cinemazalen komen, maar daar staken corona en de daarbij horende lockdown een stokje voor. Toch waren er al in oktober enkele gelukkigen die de kans kregen om deze parel te bewonderen op het witte doek tijdens Film Fest Gent. Daar werd ‘Petite fille’ door de internationale jury bekroond met de Grand Prix voor beste film. Opvallend was dat nog nooit eerder een documentaire deze felbegeerde prijs in de wacht wist te slepen. Hierdoor kreeg de Franse regisseur Sébastien Lifshitz een distributiepremie van 20 000 euro, én een mediacampagne van 27 500 euro voor zijn film. Het staat dus al vast dat deze documentaire ook internationaal potten gaat breken. 

‘Petite fille’ vertelt het verhaal van een transgendermeisje, dat samen met haar familie vecht voor erkenning tegen de bekrompen grotemensenwereld. We volgen het verhaal door Sasha’s ogen, de camera staat namelijk heel de tijd op haar ooghoogte waardoor je als kijker het verhaal beleeft vanuit haar standpunt. Wat zij niet ziet of hoort, zien en horen wij ook niet. Haar demonen van de kwade buitenwereld blijven altijd buiten beeld. Als kijker verneem je op exact hetzelfde moment als Sasha het pijnlijke nieuws dat haar school en haar balletklas haar niet als meisje willen accepteren. We ervaren duidelijk het effect dat dit aangrijpende nieuws heeft op Sasha en haar moeder, de frustraties, het onbegrip en soms ook de wanhoop, nadat ze telkens weer opnieuw worden geconfronteerd met de vooroordelen van buitenstaanders. Als kijker komt dit hard binnen.

We volgen Sasha op een rollercoaster van pure, onverbloemde emoties. Van de verdrongen herinneringen aan de pesterijen op school tot de vreugde toen ze in bikini over het strand mocht paraderen. Niet alleen Sasha heeft het moeilijk, ook haar moeder weet met haar gevoelens geen blijf. Ze kampt met een immens schuldgevoel omdat ze denkt Sasha’s genderdysforie te kunnen verklaren door het feit dat ze tijdens haar zwangerschap hoopte op een dochter. Later volgen dan ook de tranen van ontlading wanneer ze van de specialist verneemt dat het niet haar fout is dat Sasha genderdysforie heeft.

De wondermooie muziek en de unieke beelden doen je soms vergeten dat dit een documentaire is. Deze prachtige beelden schetsen ook het schrille contrast tussen twee werelden: tijdens de treinreis naar Parijs zie je het landschap veranderen van het rotsachtige, kleingeestige dorp, waar de school en de balletklas Sasha niet willen aanvaarden, naar de grote, ruimdenkende stad, waar Sasha en haar ouders kunnen rekenen op begrip en hulp van deskundigen van een gespecialiseerd ziekenhuis. Een wereld van verschil.

Bovendien schetst deze coming-of-agefilm een vernieuwend beeld over het thema van transgenders. Terwijl de bij ons bekende Belgische film ‘Girl’ van Lukas Dhont het verhaal vertelt van een vijftienjarig transgendermeisje dat worstelt met haar puberteit, toont ‘Petite fille’ deze problematiek eerder vanuit een andere invalshoek. Sasha was namelijk nog maar vier jaar toen ze al zei: “Als ik groot ben, wil ik een meisje zijn." Tijdens de opnames was ze zelfs amper zeven jaar oud. De documentaire toont Sasha dus vooral als kleuter en we zien haar eerste, moeizame stappen in het lager onderwijs, op zoek naar acceptatie. Waar het verhaal van ‘Petite fille’ eindigt, begint eigenlijk ‘Girl’.

Sébastien Lifshitz laat de camera het werk doen, hij oordeelt niet. Hij registreert enkel het op het eerste gezicht doodgewone verhaal van Sasha, een meisje dat in het verkeerde lichaam is geboren. Zo slaagt hij erin om Sasha’s strijd in beeld te brengen zoals ze het zelf meemaakt, en dit met enorm veel respect voor de familie, want de camera’s hoeven niet alles vast te leggen. Vanuit zijn observatorperspectief nodigt de Franse documentairemaker de kijker uit om zelf lessen te trekken uit dit moedige, gevoelige portret van een kind dat gewoon graag zichzelf wil zijn. En wie zijn wij om daarover te oordelen? Wie zijn wij om het geluk van een kind in de weg te staan?

Laat deze kleine parel van het witte doek je ontroeren en sta even stil bij de broosheid van dit kleine leven.


Over Jef Vyncke
Mijn naam is Jef Vyncke, ik ben 23 jaar oud en ben in september begonnen aan mijn master journalistiek aan de KU Leuven in Antwerpen. Ik woon in Bornem, maar in de week zit ik op kot in Antwerpen. Van kleins af aan was het mijn droom om journalist te worden en zelf nieuws te maken en mensen te informeren. Toen ik twaalf was, maakte ik zelfs al mijn eigen ‘kranten’ en nu volg ik nog steeds het nieuws op de voet. Zelf heb ik dan ook een brede interesse voor alles wat er in de wereld gebeurt en ben ik wel echt een nieuwsgierig aagje, altijd op zoek naar een goed verhaal. Tijdens mijn stage op de cultuureducatie van VRT NWS kan ik me dan ook helemaal ontplooien.
Daarnaast ben ik een echte cinefiel, ook al van jongs af aan. Als mijn ouders aan mij als kind vroegen wat we in het weekend zouden doen, kregen ze telkens hetzelfde antwoord: de cinema. Dat is sindsdien niet meer veranderd, want ook nu ging ik, voor de sluiting van de bioscopen, nog steeds zo goed als elke week naar de film. Hierbij kunnen zowel commerciëlere films als cultfilms mij bekoren. 

Commentaar geven op dit artikel

Klik om te evalueren
Nog 0 tekens vóór het plaatsen
Door dit selectievakje aan te vinken, accepteert u de privacybeleid evenals Algemene voorwaarden van Cinenews
Auteur : ()
Afmelden om je profiel te wijzigen.
Meer commentaren weergeven

Meer info over de film

Al het nieuws cinema

Tom Cruise laat zich uit over woede-uitbarsting op set - Actueel

Tom Cruise laat zich uit over woede-uitbarsting op set

De Amerikaanse acteur Tom Cruise heeft meer uitleg gegeven over de woede-uitbarsting die hij had tijdens de opnames van de Mission Impossible 7-film. Enkele crewleden hadden volgens Cruise de geldende coronamaatregelen aan hun laars gelapt. Verder lezen...
Word programmator van de bioscoop van de toekomst - Actueel

Word programmator van de bioscoop van de toekomst

Kinograph is een unieke bioscoop. Het is de eerste coöperatieve bioscoop in België en is gevestigd in de voormalige kazerne van Elsene, op de SeeU-site. De locatie geeft toeschouwers de mogelijkheid om betrokken te raken. Men kan er film op een andere manier beleven: Je krijgt er de kans om te... Verder lezen...