Gregg Araki was duidelijk de juiste regisseur om het boek van Laura Kasischke te verfilmen, want Araki laat duidelijk voelen dat de verdwijning van de moeder en de oplossing van het mysterie slechts bijzaak zijn.
Het gaat hem vooral om de gevoelswereld van de 17-jarige Kat die op alles reageert zoals iemand reageert die met één been nog in de tienertijd staat en een ander been in de volwassenheid. En Araki idealiseert Kat niet, ook al sympathiseert hij met haar. Ze is heel naïef wanneer het om met de relaties tussen haar ouders gaat, reageert uiterlijk vrij onbewogen op de verdwijning van haar moeder en verkent seks met een enorme vastberadenheid. En zoals Chailene Woodley Kat vertolkt krijgt ze er een dosis charme bij. Voor een vijftiger kan Araki zich zeer goed inleven in de wereld van zo’n oudere tiener. Anderzijds handelen veel Araki-films over die wereld. In ieder geval doet het deugd dat iemand eindelijk eens een echt goede young adult movie maakt in plaats van die commerciële rommel waarin geen enkele tiener ook maar één keer waarachtig klinkt en die nu de bioscopen inpalmt alsof ze een niet te verdelgen virus is.
Meteen heeft echter ook Araki de meest toegankelijke film uit zijn carrière gemaakt. Hopelijk scoort hij er mee aan de kassa.