Een jaar na een dodelijk ongeluk worden een groepje tienervrienden opnieuw geconfronteerd met hun verleden wanneer een geheimzinnige figuur met een haak hen begint te stalken. Dit is de premisse van I Know What You Did Last Summer (2025), de vierde film in de bekende horrorfranchise. Na een stilte van bijna tien jaar probeert Sony Pictures opnieuw aan te sluiten bij de slasher-traditie die in de jaren negentig een hoogtepunt kende.
De originele film, I Know What You Did Last Summer (1997), groeide uit tot een klassieker binnen het post-Scream slasherlandschap. Al snel volgde een sequel: I Still Know What You Did Last Summer (1998). In 2006 werd een derde deel uitgebracht: I’ll Always Know What You Did Last Summer, met een volledig nieuwe cast en verhaallijn. Deze film, die direct-naar-video verscheen en nooit in de bioscoop kwam, betekende voorlopig het einde van de reeks.
Sony Pictures toonde in 2014 al interesse in een remake, die oorspronkelijk voor 2016 gepland stond. De plannen verdwenen echter in de lade—tot 2022, toen regisseuse Jennifer Kaytin Robinson en scenariste Leah McKendrick een nieuwe invalshoek pitchten. Hun voorstel om voort te bouwen op de tweede film uit de reeks werd goed ontvangen. Twee originele castleden zouden terugkeren, al wees Jennifer Love Hewitt (bekend van onder meer Buffy the Vampire Slayer) een rol af, aangezien haar personage in de eerste film het leven liet.
Ook een gelijknamige serie, gelanceerd in 2022, bleek geen lang leven beschoren. Die werd na één seizoen afgevoerd, maar toont tegelijk hoezeer filmstudio’s de formule van I Know What You Did Last Summer nog niet willen loslaten. Deze nieuwe film belooft dan ook meer dan een eenvoudige reboot te zijn: men hoopt op een volwaardige herstart van de franchise, gericht op een nieuwe generatie horrorfans.
Eigentijdse twist
De kracht van I Know What You Did Last Summer ligt in zijn combinatie van stedelijke legende—de beruchte “man met de haak”—en het slashergenre dat sinds de jaren ’80 populair werd door reeksen als Friday the 13th, Halloween en A Nightmare on Elm Street. Het subgenre waarin jongeren worden afgeslacht door een externe, vaak gemaskerde of mysterieus gemotiveerde figuur, floreerde in die periode. De jaren ’90 gaven daar een postmoderne draai aan, met personages die zich bewust zijn van genreconventies (Scream, Urban Legend, Final Destination).
Ook in deze nieuwe film draait het om een groep jongeren die hun eigen hachje boven verantwoordelijkheid verkiezen. Wanneer ze na een fataal ongeluk besluiten om te zwijgen over hun betrokkenheid, worden ze exact één jaar later geconfronteerd met de gevolgen van hun beslissing.
Tegelijk leven we in een andere tijd. De klassieke, halfnaakte blondine die hysterisch gillend door het bos rent, is vandaag eerder een parodie dan een griezelig cliché. Volgens de makers zullen er dan ook eigentijdse veranderingen worden aangebracht in de manier waarop personages—en genderrollen—worden neergezet.
Hoewel hierover nog weinig details zijn vrijgegeven, lijkt het erop dat de film sociale media als moderne bronnen van angst zal aanboren. In een tijd waarin elke misstap onmiddellijk digitaal wordt verspreid, is het idee van een geheim dat écht geheim blijft immers nauwelijks nog voorstelbaar.
Sociale media kunnen niet enkel het mysterie vergroten, maar ook nieuwe spanningsvelden creëren tussen de personages onderling. Wie deelt wat? Wie weet wat? En hoe lang blijft het verleden begraven wanneer een enkele post alles aan het licht kan brengen?
Kan de Slasher weer terugkeren?
De laatste tien jaar werden bioscoopzalen overspoeld door paranormale horror: The Conjuring, Paranormal Activity, Sinister en hun respectieve vervolgen. Hoewel deze films erin slaagden een nieuw soort angst op te roepen, lijkt er nu ruimte te ontstaan voor een herwaardering van het fysieke en directe geweld van de klassieke slasher.
Voor liefhebbers van het genre is er dan ook hoop. Deze nieuwe film zou wel eens het startschot kunnen zijn van een bredere revival, zoals we eerder zagen met de succesvolle heropstart van Scream (2022) en Halloween (2018). Zelfs al wordt het geen meesterwerk, dan nog hopen kijkers op zijn minst op een solide popcornervaring—een film die doet wat hij moet doen: laten schrikken, vermaken en herinneren waarom het genre ooit zo populair werd.
I Know What You Did Last Summer (2025) verschijnt op 16 juli in de zalen.
Cinenews-journalist: Kevin Lossez