/10(0 stemmen)
1, 2, 3, Whiteout

Uw mening

• 72 minuten
  • Verenigde Staten (2007)
  • Engels

"1, 2, 3, Whiteout" is de eerste langspeelfilm van James June Schneider, ook bekend als Matterlink met "vampling" (sampling van video EN audio, niet te verwarren met VJ'ing!). De film, vertoond in 16mm, is boven alles een visuele en sonore ervaring. We duiken in een hedendaagse toekomst die overspoeld is met artificieel licht, die de wereld z'n ritme doet verliezen. Gedaan met de seizoenen, gedaan met de tijd, alle dromen zijn allang verdwenen. Tegen deze achtergrond vecht een uitvinder, gespeeld door Lou Castel, met zijn machine om halfschaduwen uit te vinden. De film volgt het meisje Véronique die per toeval zijn proefkonijn wordt. De gespeelde scènes maken algauw plaats voor de experimenten die Véronique ondergaat, op het scherm weergegeven door de audiovisuele composities gemaakt met beelden en geluiden die Schneider 8 jaar lang verzameld heeft in Europa, China en Amerika. De soundscapes van AE, Elmapi en Richard Harrison van de Spaceheads maken de compositie af. Schneider voert al jaren onderzoek naar de combinatie van beeld en geluid, al sinds zijn eerste ervaringen in de Punk scène van Washington DC. Naast zijn films houdt hij zich bezig met "vampling" performances en realiseerde hij live projecties bij optredens van o.a. Blonde Redhead. Hij werkte ook samen met AE, Blurt, Melt Banana en Mouse on Mars.

I, Daniel Blake - Drama

I, Daniel Blake

Thriller