Het is op dit ogenblik een nieuwe mode in Hollywood: steeds meer filmproducers zijn bereid hun films te laten herwerken tot serie voor op het kleine scherm. De laatste in het lijstje is Martin Scorsese. De legendarische New-Yorkse cineast heeft deze week aangekondigd dat hij voor HBO een "serieversie" aan het voorbereiden zou zijn van zijn Shutter Island, met Leonardo DiCarpio, uitgekomen in 2010. Scorsese zal de executive producer zijn en zou zelfs de pilotaflevering regisseren.
En hij is niet de enige grote Hollywoodnaam die projecten aan het voorbereiden is in dit genre. Steven Spielberg is eveneens aan het werken aan een serie, afgeleid van zijn science fiction film Minority Report (een verfilming van Philip K. Dick’s roman), met de scenarist van Godzilla, Max Borenstein, aan de schrijftafel.
Nog onwaarschijnlijker: er is een serie van The Truman Show in ontwikkeling sinds het begin vna de lente, gedragen door de Paramount Studio, houden van de filmrechten. Deze laatste heeft reeds aangekondigd: “We zoeken nieuwe ideeën voor series door ons te baseren op onze sterke filmtitels. “ Kortweg, Paramount wilt zijn meest succesvolle films herwerken voor op het kleine scherm. In dezelfde lijn wordt er ook een serieversie voorbereid van Ghost (waarin we Demi Moore en Patrick Swayze konden terugvinden in 1990).
Langs zijn kant werkt NBC sinds een jaar aan de bewerking van Outbreak van Wolfgang Petersen, gereleased in 1995 (met Dustin Hoffman). De executive producers van E.R., Jack Orman en John Wells, zijn geacht een televisieversie te schrijven van de rampenfilm. Wells werkt ook, sinds deze zomer, aan een serieversie van Devil’s Advocate, uitgekomen in 1997, met Keanu Reeves en Al Pacino. Een serie die in de toekomst te zijn zou zijn op NBC.
Natuurlijk moeten we niet verwachten dat al deze projecten concreet worden. Enkel een klein aantal zal het groen licht krijgen om een pilot op te nemen. En amper een handjevol van deze ideeën zal dan uiteindelijk een serie op zich worden. Maar dit alles toont toch een zekere trend aan in de Amerikaanse televisiewereld: in plaats van risico’s te nemen met een nieuw verhaal, vertrekkende van een schone lei, is het beter van een film te herwerken die eerder al werkte bij het publiek!