Geregisseerd door : Marc-Aurèle Vecchione
Speelduur: 92 minuten
Land : Frankrijk (2004)

"Writers" heeft als ondertitel "20 ans de graffiti à Paris". Zelf konden we het niet beter samenvatten! Het is immers een chronologisch portret van de graffitipioniers in Parijs... In 1983 waren ze tussen 14 en 18 jaar oud. Ze schreven hun namen op de stadsmuren, geïnspireerd door het nieuwe fenomeen dat overgewaaid kwam uit New York. Al doende ontwikkelden ze hun eigen stijl. Niet dat ze één bepaalde boodschap hadden ­ velen hadden helemaal geen boodschap; zich amuseren was de bedoeling, en in graffiti spuiten konden ze hun rebelse aanleg kwijt.
De regisseur, Marc-Aurèle, komt zelf uit de "scène". Hij weet dus waarover (en over wie) hij het heeft. Al vroeg begon hij met een numerieke camera te filmen. En zo ontstond de idee om een stukje recente "popular history" te monteren in een anderhalf uur durende documentaire. Hij maakt daarbij gebruik van ingenieuze 3D animaties, een wervelende soundtrack, en de vertelstem van Franse steracteur en hiphopfan Vincent Cassel. Een onmisbare film met interviews, getuigenissen en archiefbeelden van de grondleggers van deze beweging die een hele generatie straatartiesten beïnvloedde, en de weg effende voor de populariteit van hiphop in't algemeen.

The First Omen - Horror
1
10 april 2024

The First Omen

Horror Regie: Arkasha StevensonWanneer een jonge Amerikaanse vrouw naar Rome wordt gestuurd om een leven van dienstbaarheid aan de kerk te beginnen, treft ze daar een duisternis die haar doet twijfelen aan haar geloof en ontdekt ze een angstaanjagende samenzwering die hoopt de geboorte van het kwaad zelve te realiseren.
Civil War - Oorlogfilm
8
17 april 2024

Civil War

Oorlogfilm Regie: Alex GarlandMet: Wagner Moura, Kirsten Dunst, Jesse Plemons,...'Civil War' is een spectaculaire actiefilm over een uitgebroken burgeroorlog in de Verenigde Staten, waarbij het hele land op de rand van totale instorting staat en in chaos verkeert. Tijdens deze heftige situatie wordt een groep moedige journalisten gevolgd bij het vertellen van - waarschijnlijk -... Verder lezen...