Engelse titel : City Of The Sun
Geregisseerd door : Martin Sulik

Een groep vrienden werkt samen. Op een dag verliezen ze, zoals dat gaat, plots hun job. Nu moeten ze bewijzen dat ze over een ongebreidelde verbeelding te beschikken om te overleven. Niets nieuws onder de zon? Dat denkt u maar: dit thema, dat bijvoorbeeld alomtegenwoordig is in de Engelse cinema, is nieuw voor de Tsjecho-Slowaakse cinema (dit is een coproductie). Inderdaad, zoals de coscenariste van de film, de jonge Tsjechische regisseuse Alice Nellis, het stelt: 'voor de val van de Berlijnse Muur was het er geen pretje om te leven, zoveel is zeker. Maar iedereen had werk. En dat is nu niet langer het geval.' En dat geldt zeker voor de plaats waar het verhaal zich afspeelt: Ostrava, een grote industriestad.
In plaats van te verzanden in somberheid en woede, behandelt Martin Sulik het onderwerp humoristisch, zelfs lichtvoetig. Denk maar aan de scene waarin de vrienden een nieuwe zaak willen opstarten en hun spaarvarken kraken om met het geld een vrachtwagen te kopen... Die ze meteen kwijtspelen. Hoe zwarter, hoe grappiger. Full Monty zegt u?

Mening van de pers

Meer bekijken...

Mening van bloggers

Meer bekijken...

The First Omen - Horror
1
10 april 2024

The First Omen

Horror Regie: Arkasha StevensonWanneer een jonge Amerikaanse vrouw naar Rome wordt gestuurd om een leven van dienstbaarheid aan de kerk te beginnen, treft ze daar een duisternis die haar doet twijfelen aan haar geloof en ontdekt ze een angstaanjagende samenzwering die hoopt de geboorte van het kwaad zelve te realiseren.
Civil War - Oorlogfilm
8
17 april 2024

Civil War

Oorlogfilm Regie: Alex GarlandMet: Wagner Moura, Kirsten Dunst, Jesse Plemons,...'Civil War' is een spectaculaire actiefilm over een uitgebroken burgeroorlog in de Verenigde Staten, waarbij het hele land op de rand van totale instorting staat en in chaos verkeert. Tijdens deze heftige situatie wordt een groep moedige journalisten gevolgd bij het vertellen van - waarschijnlijk -... Verder lezen...