Het is allemaal goed en wel om een film te maken over oorlog, maar wat kan je als regisseur nog toevoegen aan wat het publiek al weet? Het antwoord van de Israëlische cineast Samuel Maoz is om zo weinig mogelijk te vertellen over de redenen waarom de jonge mannen in 'Lebanon' ten strijde trekken en zich volledig te concentreren op wat ze zelf meemaken.
Het is ook geen toeval dat een van de vier soldaten die we volgen Shmulik heet, een verkleinwoord van de voornaam Samuel. Maoz baseert zich immers op zijn eigen ervaringen uit 1982, toen hij als schutter in een tank de grens met Libanon overstak. Als 20-jarige had hij geen flauw idee van wat hij mocht verwachten en moest hij zijn jeugdige onschuld de nek omwringen om het te overleven.
'Lebanon' bestrijkt een periode van 24 uur maar je voelt dat de personages er in een klap vele jaren ouder worden. Bovendien wringt Maoz de kijker anderhalf uur lang in de benauwde stalen buik van een tank, waar je de hitte en stank bijna echt ervaart. 'Lebanon' is cinema met een hoog waarachtigheidgehalte, een film die zijn publiek fysiek laat begrijpen waar andere (mindere?) films met duizend speeches niet in slagen. Een uppercut vanuit het hart. (RN)
Meningen
Al het nieuws cinema
Mary Anning: Inspiratie voor kleine en grote wetenschappers
De animatiefilm 'Mary Anning' zet de beroemde paleontologe met dezelfde naam in de schijnwerpers. Dat doet het met een emotioneel verhaal over verlies, maar ook met een gezonde portie avontuur en humor. Jonge slimmeriken kunnen naar hartenlust meespeuren naar fossielen en ondertussen heel wat... Verder lezen...Springsteen: Deliver me from Nowhere: de persoon achter de hit
De laatste jaren rolt de ene na de andere biopic over de cinemaschermen. Het genre wint aan populariteit, want wie wil niet zijn of haar muziekidool vertolkt zien in een levensverhaal? Na onder andere Bob Marley, Bob Dylan en Amy Whinehouse is het nu de buurt aan rockster Bruce Springsteen. Deze... Verder lezen..."The Social Reckoning": tussen waarheid en fictie
Op de filmset van Aaron Sorkins nieuwe project, The Social Reckoning — het vervolg op de film The Social Network uit 2010, geregisseerd door David Fincher — zijn beelden opgedoken die erop wijzen dat de film een reconstructie zal bevatten van de bestorming van het Capitool op 6 januari 2021 in... Verder lezen...Bugonia: wanneer Yorgos Lanthimos in de complottheorie-waanzin duikt.
Met Bugonia biedt Yorgos Lanthimos ons opnieuw een duik in het absurde en het verontrustende. Na Poor Things en Kinds of Kindness werkt de Griekse regisseur opnieuw samen met Emma Stone en Jesse Plemons voor een psychologische thriller die wrang en hypnotiserend is. De film komt op 29 oktober in de... Verder lezen...Julian speelt nu in de zalen: een ode aan grenzeloze liefde
Na een toevallige ontmoeting slaat de vonk over tussen Fleur en Julian. Hun liefde is onstuimig, oprecht en groter dan grenzen. Wanneer Julian haar ten huwelijk vraagt, bedenkt Fleur een bijzonder plan: trouwen in elk land waar twee vrouwen dat mogen. Wat begint als een romantisch avontuur, groeit... Verder lezen...Johnny Depp keert terug naar extravagante rollen met Scrooge
In een nieuwe gedurfde zet van het nieuwe Paramount-management, na de fusie met Skydance, bevindt de studio zich in de laatste onderhandelingsfase om Ebenezer: A Christmas Carol te produceren, met Johnny Depp in de hoofdrol en Ti West als regisseur. Verder lezen...Miley Cyrus zingt "Dream as One" voor Avatar: Fire and Ash
Miley Cyrus zal een nieuw nummer uitbrengen, getiteld Dream as One, voor de soundtrack van Avatar: Fire and Ash. Verder lezen...The Smashing Machine: een meeslepende strijd tussen glorie en zelfdestructie.
Dwayne "The Rock" Johnson schittert in zijn meest intense en aangrijpende rol tot nu toe: die van MMA-legende Mark Kerr. Onder regie van Benny Safdie brengt The Smashing Machine het waargebeurde verhaal van een vechter die in de ring onoverwinnelijk lijkt, maar buiten de kooi geconfronteerd wordt... Verder lezen...Zweedse acteur Björn Andrésen overleden
De Zweedse acteur Björn Andrésen is afgelopen zaterdag overleden op 70-jarige leeftijd. Andrésens grootste rol was die van Tadzio in Luchino Visconti's "Morte a Venezia" (1971). Zijn overlijden wordt gemeld door regisseur Kristian Petri, die een documentaire over Andrésen maakte. Verder lezen...