De 50 beste films gemaakt door vrouwelijke regisseurs

Een overzicht van de allerbeste films gemaakt door vrouwelijke regisseurs want... Who run the world...?!

Op maandag 8 maart is het Internationale Vrouwendag!

Deze dag staat volledig in het teken van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld.

Ter ere van deze belangrijke dag plaatsen wij vrouwen bij Cinenews éxtra in de kijker. Hieronder vind je een overzicht van de allerbeste films gemaakt door vrouwelijke regisseurs want... Who run the world...?!

Veel kijkplezier!

Visages, villages - Documentaire
8
juli 2017

Visages, villages

Documentaire Regie: JR & Agnès VardaAgnès Varda ontmoette de fotograaf en schilder J.R. in 2015 en een samenwerking volgde in de vorm van een documentaire. Ze reizen door Frankrijk en ontmoeten er mensen van het platteland, ieder vanuit zijn eigen kunstbeleving. Er wordt naar de bewoners geluisterd en ze worden gefotografeerd.... Verder lezen... Trailers
13th - Documentaire
15

13th

Documentaire Regie: Ava DuVernayRegisseur Ava DuVernay toont de kijker de geschiedenis van het racisme in de Verenigde Staten en de massale criminalisering van Afro-Amerikanen. Van D.W. Griffith's The Birth of a Nation (1915) en de wederopstanding van de Ku Klux Klan naar de Civil Rights Movement en de Black Lives Matter beweging,... Verder lezen... Trailers
Promising Young Woman
27
juni 2021

Promising Young Woman

Regie: Emerald FennellMet: Carey Mulligan & Clancy BrownCassie zag een veelbelovende toekomst tegemoet, maar toen gebeurde er iets waardoor haar toekomst niet meer zeker was. Niets in het leven van Cassie is wat het lijkt; ze is slim, sluw en 's avonds leidt ze een dubbelleven. Nu is de tijd aangebroken dat zij fouten uit het verleden recht kan zetten. Trailers
The Piano
28
juli 2020

The Piano

Regie: Jane CampionMet: Holly Hunter & Harvey Keitel.Ada is een vrouw die niet kan praten en die al een tijd met haar dochter Flora alleen woont. Ze brengt elke dag uren door met het spelen op haar piano. Dan wordt zij uitgehuwd aan Stewart, een man die in Nieuw-Zeeland woont. Eenmaal daar aangekomen met haar dochter en piano, besluit Stewart deze te... Verder lezen... Trailers
Whale Rider
40
oktober 2003

Whale Rider

Regie: Niki CaroMet: Keisha Castle-Hughes, Rawin Paratene,...Portret van het hedendaagse leven van Maori's, gecombineerd met een verhaal uit hun rijke mythologie. Centraal staat een Maori-stam in een klein kustplaatsje in Nieuw-Zeeland. In elke generatie staat een man aan het hoofd, de zogenaamde "Whale Rider". Als een tweeling wordt geboren, overlijden... Verder lezen... Trailers

Onze andere lijstjes