Amerikaanse acteur Christopher Abbott krijgt hoofdrol in miniserie van George Clooney - Actueel Cinema

-

De Amerikaanse acteur Christopher Abbott, bekend door zijn rol in de tv-serie 'Girls', krijgt de hoofdrol in de nieuwe miniserie van George Clooney; 'Catch-22', gebaseerd op de romanklassieker van Joseph Heller. Dat meldt entertainmentmagazine Variety.

Abbott, die in de Verenigde Staten ook bekendheid verwierf met zijn hoofdrol in de achtdelige miniserie 'The Sinner', zal de rol van de Amerikaanse gevechtspiloot John Yossarian op zich nemen, de centrale figuur in de populaire debuutroman van de in 1999 overleden Amerikaanse schrijver Joseph Heller. 'Catch-22' vertelt het verhaal van gevechtspiloot Yossarian, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Italië gevaarlijke missies moet ondernemen. De officier probeert zijn dienstplicht te ontlopen door zichzelf krankzinnig te laten verklaren. De behandelend arts steekt daar echter een stokje voor. Clooney zal het verhaal naar het kleine scherm vertalen in zes delen.

De regisseur/acteur maakt zelf ook zijn opwachting in de serie: hij kruipt in de huid van de incompetente Colonel Cathcart. Daarnaast is hij tevens uitvoerend producent van het project. Het boek van Heller, voor het eerst uitgegeven in 1961, was bedoeld als kritische satire tegenover oorlog en oorlogvoering en was gebaseerd op de persoonlijke ervaring van de auteur in WOII. In 1970 werd het verfilmd met Alan Arkin in de hoofdrol, die in 2012 ook in de film 'Argo' verscheen, waarvan Clooney dan weer producent was. (Belga / Belga)