Jonathan Banks - Mike uit 'Breaking Bad' - strijkt neer in Bouillon voor opnames fictiefilm - Actueel Cinema

-

Vanaf vandaag tot en met 24 oktober is een filmploeg in de weer in de burcht van Bouillon, in de Belgische provincie Luxemburg, voor een historische fictiefilm van de Nederlandse filmproducent Klaas de Jong. 'Redbad - 754 before Christus' is een Nederlands-Duits-Deense coproductie met een oude bekende in één van de hoofdrollen: Jonathan Banks, ofwel de norse Mike uit 'Breaking Bad' en 'Better Call Saul'.

Banks zal de rol van Pepijn de Korte, de eerste koning der Franken, voor zijn rekening nemen. Andere hoofdrollen zijn weggelegd voor Nederlandse en Belgische acteurs en actrices, waaronder Daphne Wellens, Tibo Vandenborre, Gene Bervoets, Pieter Embrechts en Flor Decleir. Ook de Deen Søren Malling uit 'Borgen' en 'The Killing' neemt deel aan het project. Radbod (Fries: Redbad) was een koning van de Friezen in de achtste eeuw na Christus. Het epos beschrijft de legendes die aan de historische naam verbonden zijn en de vetes tussen de Saxen, de Friezen en de Denen in het noorden van Europa, alsook de rol van het christendom in het veroveren van het continent. De voorbije weken werd in Denemarken en Duitsland gefilmd, na Bouillon volgen nog opnames in Nederland en een laatste opnamereeks in Duitsland.

De productieploeg is nog op zoek naar figuranten voor de opnames van de komende dagen. (Belga / Belga)