Rogue One : Opnieuw genieten van het teerbeminde Star Wars universum - Review Cinema

-

Een nieuw soort Star Wars film, deze keer buiten de fameuze Skywalker perikelen. Een verhaal over een heldhaftig groepje rebellen op missie om de plannen van de gevreesde Death Star te pakken te krijgen. Er werd tijdens A New Hope (1977) even naar gerefereerd. Een spin-off verhaal ontsproot en in de handen van Gareth Edwards, regisseur van Godzilla (2014), werd Rogue One een waar succesverhaal.

Jyn Erso (Felicity Jones) wordt als kind van haar vader, Galen Erso (Mads Mikkelsen), op tragische manier gescheiden. Jaren later helpt ze de Rebellion om hen naar haar vader te brengen. Galen ontwierp namelijk de plannen van de Death Star, de gruwelijke planetenvernietiger. Op die manier wil de Rebellion de strijd aangaan met The Empire.

Rogue One dompelt je opnieuw onder in het Star Wars universum. Edwards mengt op intelligente wijze zijn eigen visie met die van George Lucas. Zo kan een moderne aanpak toch nog familiair aanvoelen. Hij blijft op zich trouw aan het genre, de stijl en zelfs de emotionele en narratieve aspecten (al lieten de verhaallijn van sommige personages ons wat op onze honger zitten). Alles is netjes opgebouwd en er is veel pew-pew-actie. We ontdekken nieuwe personages en zien enkele oude bekenden terug. Er zijn uiteraard een hoop referenties naar de saga en naar zijn typische karakteristieken. Als Jyn en Cassian in Jedha zijn, bijvoorbeeld, moet je maar eens letten op de wezens die daar te vinden zijn. Zowel leuke mormeltjes als rare glibberbeesten. Vet!

De cast is om u tegen te zeggen. Niet enkel Felicity Jones en Mads Mikkelsen zijn onze favorieten, ook Alan Tudyk, die de nieuwe ‘comic relief’ robot vertolkt, en Donnie Yen, de Aziatische acteur die de blinde Force-believer speelt, krijgen van ons een speciale vermelding. Ook de slechteriken verdienen een dikke duim omhoog, kijken we bv. naar Ben Mendelsohns personage General Orson Krennic. Geliefde momenten zijn de scènes wanneer Darth Vader op het scherm komt. Het zijn er niet veel, maar we klagen niet. Van Vader krijgen we tenminste wat ‘Force’ te zien (tenminste, the dark side of the force). Dat is misschien hetgeen we stiekem een beetje missen in deze Star Wars spin-off: het gebruik van The Force. Welja, op zich moeten we dit niet verwachten van een oorlogsfilm gefocust op rebellen. I am One with the Force, and the Force is with me.

Deze spin-off is zeer crowd-pleasing. Rogue One is er niet enkel voor de Star Wars nerd. Ook actieliefhebbers en popcornvreters kunnen naar hartelieven genieten. We raden aan om hem te gaan kijken in de nieuwe IMAX 3D zaal in Kinepolis Brussel. De 4K laserprojectie en het ongelofelijk wow-gevoel-opwekkend geluidssysteem doet de film alle eer aan! Je bent als het ware midden in de film gezeteld.

Gisteren openden Eddy Duquenne en Joost Bert, CEO’s Kinepolis Group, in het gezelschap van Andrex Cripps, President of International en EVP IMAX Corporation, officieel de nieuwe IMAX-zaal. De zaal is maar liefst 7 verdiepingen hoog (!), heeft een scherm van 532m2 en telt 400 zitplaatsen. Cinenews was er tijdens de persconferentie bij. Vandaag, 14 december, komt de film officieel in de zalen. Klaar voor het grote publiek. Enjoy the ride.

Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun - Actueel

Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun

De Britse acteur Hugh Grant heeft een schikking getroffen in de zaak tegen News Group Newspapers (NGN), de uitgever van het boulevarddagblad The Sun, zo berichten verschillende Britse media woensdag. Grant daagde NGN voor de rechter omdat journalisten van de tabloid op een ongeoorloofde manier... Verder lezen...
Rogue One : A Star Wars Story

Rogue One : A Star Wars Story

Actie, Science-Fiction  Regie: Gareth Edwards Met: Ben Mendelsohn, Felicity Jones, Sam Claflin,... De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Marek is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Als hij echter achter de ware bedoelingen van het... Verder lezen...