Herken je jezelf in het wasbeertje?
Bruce: Ik heb me vooral gebaseerd op het karakter van mijn personage, R.J. en niet zozeer op het dier zelf. Zijn bedoelingen zijn niet helemaal eerlijk, hij is eerder een egoïst maar in wezen heeft hij wel een goed hart. Ik heb me eigenlijk laten inspireren door het personage van David Adisson uit de serie 'Moonlighting'; als je de film bekijkt met hem in je achterhoofd, kun je dat duidelijk zien.
Hoe is het om je stem te lenen aan een animatiefiguurtje?
Bruce: Ik denk dat ik er zo'n drie maanden over heb gedaan om het perfecte stemmetje te vinden. Ik bleef Tim maar vragen of ik de emoties wel goed overbracht, of het grappig was,... Elke acteur werkte afzonderlijk aan de opnames en soms, in functie van hun performance, moesten we een scène opnieuw doen om de dialogen beter op elkaar af te stemmen. Wanneer je de film ziet, heb je echt de indruk dat we allemaal rond een tafel zaten om het script te lezen, met een cola in de ene hand en een microfoon in de andere, maar in feite is het een proces dat twee jaar in beslag genomen heeft.
Vanwaar komt het idee voor het verhaal?
Tim: De personages zijn geïnspireerd op een stripverhaal uit een dagblad. Het thema van de film is gebaseerd op de relatie tussen mens en dier die we soms zien in onze tuin; wasbeertjes, schildpadden, eekhoorns, bunzingen... Sommige dingen uit het dagelijkse leven worden zo als vanzelfsprekend beschouwd dat het volstaat om het publiek eraan te herinneren om een onderwerp te krijgen dat perfect geschikt is voor een komedie. Wat betreft de personages hebben we geprobeerd aan te tonen in welke mate onze consumptiemaatschappij overdreven veel voedsel verspilt. Het is geen kritiek op de levenswijze van de Amerikanen maar eerder een bewustwording en een behoefte aan erkenning van alles waarover we beschikken in vergelijking met de dieren die zich tevreden moeten stellen met houtkrullen en restjes uit de vuilnisbak.
Kun je ons iets vertellen over de creatie van de dieren?
Tim: We hebben meer energie gestopt in het creëeren van de personages en hun karakter dan in de dieren zelf. Daarom moesten we de stemmetjes zorgvuldig kiezen. We hebben twee jaar aan het script en de tekeningen gewerkt, maar de helden van de film hebben pas echt het levenslicht gezien toen we er de bijhorende stemmetjes aan gegeven hadden. Sommige dieren, zoals Stella de bunzing, hebben drie transformaties ondergaan voor we het uiteindelijke resultaat bereikten; we hebben er dus zoveel tijd en energie in gestopt als hadden we drie verschillende personages gecreëerd.
Heb je nieuwe informaticatechnieken gebruikt?
Tim: De mensen denken dat animaties met de computer erg gedetailleerd zijn maar wat de film betreft, hebben we nieuwe software gecreëerd die in staat is beelden wazig te maken: een heel persoonlijke touch en helemaal anders dan andere animatiefilms. We hebben er ook voor gekozen om de lens van de camera heel dicht bij de personages te plaatsen, wat de indruk wekt dat je de actie meemaakt zoals de personages ze zien, op maat van hun wereld.
Denk je aan je kinderen bij de keuze van je films?
Bruce: Wat cool is aan deze film, is dat het verhaal niet uitsluitend bestemd is voor kinderen. Er zijn ook grapjes die niet alleen jongeren zoals mijn dochters aanspreken, maar ook volwassenen. De onderwerpen die aan bod komen, zoals voeding, verspilling, familiale waarden enz. zijn er niet om een boodschap over te brengen of om het publiek op te voeden. Ik denk dat ons doel bovenal is om het gezin samen te brengen en om groot en klein een leuk en ontspannend moment te bezorgen.